dc.contributor.author | López Peláez Casellas, Milagros | |
dc.date.accessioned | 2022-02-07T10:14:50Z | |
dc.date.available | 2022-02-07T10:14:50Z | |
dc.date.issued | 2021-12-18 | |
dc.identifier.citation | Casellas, M. L. P. (2021). Forget Not Who Thou Art: Contradictory Identification in Ruiz de Burton's Play Don Quixote de la Mancha. Miscelánea: A Journal of English and American Studies, 64. [https://doi.org/10.26754/ojs_misc/mj.20216057] | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/72693 | |
dc.description.abstract | In her play Don Quixote de la Mancha. A Comedy, in Five Acts, Taken from
Cervantes’ Novel of that Name (1856), María Amparo Ruiz de Burton is seen to
identify with her Don Quixote, a cathartic character who views himself as impotent
and mistreated. The identification of Don Quixote as a colonized, mad Californio
is not accidental, but done for ideological effect. He serves as an expression of an
incipient —even if problematic— oppositional identity for Californios within the
new Anglo/US hegemonic regime post-1848. It is a contradictory identification,
loaded with racial and class anxieties, which aims to redress the decentering and
despoliation of Californios as a whole while shining a light on those upper-class
Californios who associated with their US colonizers. This article suggests that the
play’s significance, and indeed uniqueness, is the creation of an incipient border
identity for the Californios through the prism of madness. | es_ES |
dc.description.abstract | En la obra de teatro Don Quixote de la Mancha. A Comedy, in Five Acts, Taken
from Cervantes’ Novel of that Name (1856), María Amparo Ruiz de Burton se identifica con Don Quixote, un personaje catártico que se ve a sí mismo impotente
y maltratado. La posible identificación de Don Quixote con un loco californiano
colonizado no es accidental, sino que responde a una posición ideológica. Su Don
Quixote deja entrever una incipiente —si bien problemática— identidad oposicional
de los californianos dentro del nuevo régimen hegemónico anglo/estadounidense
post-1848. Esta es una identificación contradictoria, cargada de ansiedad racial y
de clase que busca compensación por la descentralización y espolio de los
californianos, pero también destaca el deseo de estos por asociarse con el
colonizador estadounidense. Este artículo propone que la relevancia de esta obra
y, de hecho, su singularidad, se encuentran en la creación de una identidad de
frontera para los californianos a través del prisma de la locura. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Prensas de la Universidad de Zaragoza | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ | * |
dc.subject | Chicano theatre | es_ES |
dc.subject | 19th century | es_ES |
dc.subject | Don Quixote | es_ES |
dc.subject | Ruiz de Burton | es_ES |
dc.subject | Madness | es_ES |
dc.subject | Teatro chicano | es_ES |
dc.subject | Siglo diecinueve | es_ES |
dc.subject | Locura | es_ES |
dc.title | Forget not who thou art: contradictory identification in Ruiz de Burton’s play don Quixote de la Mancha | es_ES |
dc.title.alternative | No olvides quién eres: la identificación ambigua en la obra de teatro don Quixote de la Mancha de Ruiz de Burton | es_ES |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.26754/ojs_misc/mj.20216057 | |
dc.type.hasVersion | VoR | es_ES |