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dc.contributor.authorLópez Peláez Casellas, Milagros
dc.date.accessioned2022-02-07T10:14:50Z
dc.date.available2022-02-07T10:14:50Z
dc.date.issued2021-12-18
dc.identifier.citationCasellas, M. L. P. (2021). Forget Not Who Thou Art: Contradictory Identification in Ruiz de Burton's Play Don Quixote de la Mancha. Miscelánea: A Journal of English and American Studies, 64. [https://doi.org/10.26754/ojs_misc/mj.20216057]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/72693
dc.description.abstractIn her play Don Quixote de la Mancha. A Comedy, in Five Acts, Taken from Cervantes’ Novel of that Name (1856), María Amparo Ruiz de Burton is seen to identify with her Don Quixote, a cathartic character who views himself as impotent and mistreated. The identification of Don Quixote as a colonized, mad Californio is not accidental, but done for ideological effect. He serves as an expression of an incipient —even if problematic— oppositional identity for Californios within the new Anglo/US hegemonic regime post-1848. It is a contradictory identification, loaded with racial and class anxieties, which aims to redress the decentering and despoliation of Californios as a whole while shining a light on those upper-class Californios who associated with their US colonizers. This article suggests that the play’s significance, and indeed uniqueness, is the creation of an incipient border identity for the Californios through the prism of madness.es_ES
dc.description.abstractEn la obra de teatro Don Quixote de la Mancha. A Comedy, in Five Acts, Taken from Cervantes’ Novel of that Name (1856), María Amparo Ruiz de Burton se identifica con Don Quixote, un personaje catártico que se ve a sí mismo impotente y maltratado. La posible identificación de Don Quixote con un loco californiano colonizado no es accidental, sino que responde a una posición ideológica. Su Don Quixote deja entrever una incipiente —si bien problemática— identidad oposicional de los californianos dentro del nuevo régimen hegemónico anglo/estadounidense post-1848. Esta es una identificación contradictoria, cargada de ansiedad racial y de clase que busca compensación por la descentralización y espolio de los californianos, pero también destaca el deseo de estos por asociarse con el colonizador estadounidense. Este artículo propone que la relevancia de esta obra y, de hecho, su singularidad, se encuentran en la creación de una identidad de frontera para los californianos a través del prisma de la locura.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherPrensas de la Universidad de Zaragozaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectChicano theatrees_ES
dc.subject19th centuryes_ES
dc.subjectDon Quixotees_ES
dc.subjectRuiz de Burtones_ES
dc.subjectMadnesses_ES
dc.subjectTeatro chicanoes_ES
dc.subjectSiglo diecinuevees_ES
dc.subjectLocuraes_ES
dc.titleForget not who thou art: contradictory identification in Ruiz de Burton’s play don Quixote de la Manchaes_ES
dc.title.alternativeNo olvides quién eres: la identificación ambigua en la obra de teatro don Quixote de la Mancha de Ruiz de Burtones_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.26754/ojs_misc/mj.20216057
dc.type.hasVersionVoRes_ES


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