The Photographic Metaphor: Heartfield, Brecht, Sebald
Metadata
Show full item recordAuthor
Laguna Martínez, AnaEditorial
Universidad Complutense de Madrid
Materia
Photography Semiotics Metaphor Umberto Eco John Heartfield Bertolt Brecht W. G. Sebald Fotografía Semiótica Metáfora
Date
2021-11-24Referencia bibliográfica
Laguna Martínez, A. (2021). La metáfora fotográfica: Heartfield, Brecht, Sebald. Escritura e Imagen, 17, 69-87. [https://doi.org/10.5209/esim.78934]
Sponsorship
Training Programme for University Teaching Staff (FPU); UGR Research and Knowledge Transfer Fund (PPIT); Durham UniversityAbstract
From a semiotic point of view, photography is still considered a different kind of sign.
Then, how can imagetext works be studied, formed by photography and word? This article argues
that fictional texts expose the semiotic nature of photographs, showing that photographs are signs,
different from their referents. The fictional, intermedial texts studied here are John Heartfield’s, Bertolt
Brecht’s, and W.G. Sebald’s: three authors linked by German history. In the light of Umberto Eco’s
semiotics, photographs can also be considered metaphors, enable to provide a new kind of iconicity and
to overcome their realistic weight. Desde un punto de vista semiótico, la fotografía todavía se considera un tipo diferente
de signo. Entonces, ¿cómo se pueden estudiar las obras de imagen y texto formadas por fotografía
y palabra? Este artículo sostiene que los textos de ficción exponen la naturaleza semiótica de las
fotografías, mostrando que las fotografías son signos que difieren de sus referentes. Los textos de
ficción e intermediales aquí estudiados son los de John Heartfield, Bertolt Brecht y W.G. Sebald: tres
autores vinculados por la historia de Alemania. A la luz de la semiótica de Umberto Eco, las fotografías
también pueden considerarse metáforas, capaces de aportar un nuevo tipo de iconicidad y superar su
peso realista.