Show simple item record

dc.contributor.authorEsteban De La Rosa, Fernando 
dc.contributor.authorZeleznikow, John
dc.date.accessioned2021-11-22T08:01:10Z
dc.date.available2021-11-22T08:01:10Z
dc.date.issued2021-06-21
dc.identifier.citationF. Esteban de la Rosa y J. Zeleznikow, Making intelligent online dispute resolution tools available to self-represented litigants in the public justice system: towards and ethical use of the AI technology in the administration of justice, ICAIL '21: Proceedings of the Eighteenth International Conference on Artificial Intelligence and Law, pp. 195-199.es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/71649
dc.description.abstractOver the last decade online dispute resolution (ODR) has moved from merely e-commerce litigation to widespread use in court systems. Two phenomena have led to this situation: the rise of Self-Represented Litigants and Courts moving beyond their traditional focus, allowing parties, for instance, to file a claim, formulate their arguments, obtain legal information or even a receive a forecast about the resolution of the case. AI tools have mainly been used to enable legal professionals (lawyers, mediators) to better perform their tasks. Today some jurisdictions have begun to provide justice users with truly useful intelligent- user centric ODR systems incorporating assessment and diagnosis AI tools. These tools may provide information about a possible outcome. This paper analyses the use being made by some jurisdictions of combined Online Dispute Resolution and Artificial Intelligence tools and aims to promote the debate on the ethical governance of making these tools available to unrepresented litigants. The evaluation follows a European perspective on the ethical governance of the use of AI in the Justice System.es_ES
dc.description.abstractA lo largo de la última década, la resolución de litigios en línea (ODR) se ha movido desde la resolución de litigios derivados del comercio electrónico a su uso generalizado por los sistemas judiciales. Dos fenómenos han conducido a esta situación: el aumento de los litigantes auto-representados y el hecho de que los tribunales vayan más allá de su enfoque tradicional, permitiendo a las partes, por ejemplo, presentar una demanda, formular sus argumentos, obtener información jurídica o incluso recibir un pronóstico sobre la resolución del caso. Las herramientas de IA se han utilizado principalmente para permitir a los profesionales del derecho (abogados, mediadores) realizar mejor sus tareas. En la actualidad, algunas jurisdicciones han comenzado a proporcionar a los usuarios de la justicia sistemas ODR inteligentes centrados en el usuario realmente útiles que incorporan herramientas de IA de evaluación y diagnóstico. Estas herramientas pueden proporcionar información sobre un posible resultado del litigio. Esta contribución analiza el uso que están haciendo algunas jurisdicciones de las herramientas combinadas de resolución de litigios en línea e inteligencia artificial y pretende promover el debate sobre la gobernanza ética de la IA cuando se pone a disposición de los litigantes sin representación. El trabajo tiene en cuenta la perspectiva europea sobre la gobernanza ética del uso de la IA en el sistema judicial.es_ES
dc.description.sponsorshipUnidad de Excelencia de Investigación Sociedad Digital: Seguridad y Protección de Derechoses_ES
dc.description.sponsorshipGrupo de Investigación SEJ 175 Unión Europea, Derecho internacional privado y Derecho comparadoes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherAssociation for Computing Machineryes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectArtificial Intelligence es_ES
dc.subjectSelf-Represented Litigantses_ES
dc.subjectPublic Justice Systemes_ES
dc.subjectsistema público de justiciaes_ES
dc.subjectlitigantes sin representaciónes_ES
dc.subjectInteligencia artificial es_ES
dc.titleMaking intelligent online dispute resolution tools available to self-represented litigants in the public justice system: towards and ethical use of the AI technology in the administration of justicees_ES
dc.title.alternativeLa puesta a disposición del litigante sin representación de herramientas inteligentes de resolución de conflictos en línea en el sistema público de justicia: un uso ético de la tecnología de IA en la administración de justiciaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectes_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1145/3462757.3466077
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España