Ceramic Production and Social Change in the South east of the Iberian Peninsula between the Islamic and Christian Periods: The Case of Granada
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Springer
Materia
Ceramics Iberian Peninsula Transition Production Cerámica Península Ibérica Transición Producción
Fecha
2021-08-06Referencia bibliográfica
Busto Zapico, M., García Porras, A. Ceramic Production and Social Change in the South east of the Iberian Peninsula between the Islamic and Christian Periods: The Case of Granada. Int J Histor Archaeol (2021). [https://doi.org/10.1007/s10761-021-00619-2]
Patrocinador
Junta de Andalucia P18-FR-2046 A-HUM-040-UGR18; Vicerrectorado de Investigacion Transferencia, Universidad de Granada; Vicerrectorado de Extension Universitaria y Patrimonio, Universidad de Granada; Universidad de Granada / CBUAResumen
The major social and political shifts undergone by the south eastern Iberian Peninsula,
and specifically Granada, Spain, between the fourteenth and seventeenth centuries
brought about clear changes in the ceramic repertoire. This work analyzes these
changes through the comparative analysis of three archaeological sites: the Castle
of Moclín, the Palace of the Abencerrajes, and the Fortress of Lanjarón. These sites
present a clear transitional sequence spanning Nasrid repertoires and Early Modern
Castilian productions, including instances of both continuity and rupture. The article
advances a new statistical methodology to analyze the degree of standardization of
these productions, the coefficient of variation. Las grandes transformaciones sociales y políticas que tienen lugar en el sureste de
la Península Ibérica y en concreto en Granada (España) desde el siglo XIV hasta el
XVII, tuvieron una clara plasmación material en el repertorio cerámico. En esta investigación
nos proponemos realizar un análisis de estos cambios a partir del estudio
comparativo de tres yacimientos arqueológicos: el Castillo de Moclín, el Palacio de
los Abencerrajes y la Fortaleza de Lanjarón. En ellos se nos ofrece una clara secuencia
de transición entre los ajuares cerámicos nazaríes, las producciones netamente
castellanas y modernas, pudiéndose observar rupturas y continuidades. Iniciando una
metodología de análisis del nivel de estandarización de estas producciones a través de
análisis estadísticos (coeficiente de variación).