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dc.contributor.authorVillegas Broncano, María Ángeles
dc.contributor.authorDurán Suárez, Jorge Alberto 
dc.date.accessioned2021-04-22T12:19:20Z
dc.date.available2021-04-22T12:19:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationVillegas-Broncano, M. A., & Durán-Suárez, J. A. (2021). Historical and technical insight into the human motifs in the glass sculpture. Arte, Individuo Y Sociedad, 33(2), 589-604. https://doi.org/10.5209/aris.69159es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/68057
dc.description.abstractAlthough glass proto-sculptures were made with deep artistic value since the most remote times, in the late 19th century the glass sculpture was developed, and during the 20th century the Studio Glass Movement reached the maximum level of technical perfection and aesthetic variety. The scientific and technical glass knowledge contributed to achieve appropriate hot and cold working procedures, and the artists improved their designs and creations. This paper focuses on the binomial glass sculpture and human motifs. The historic evolution of the glass sculpture with human motifs is analyzed, taking into account the production techniques and the relationships between the glass work and the expression of the finished artwork. A set of sculptures and sculptors are shown as representative examples of the main historical periods in which the glass plays an important role in the sculpture scene. The human representation in the glass sculpture can be considered as a constant throughout centuries, even though it is not the most frequent creative or ornamental motif. Either figurative or abstract human references can be found, although the former are the majority. This tendency is also present in the contemporary Studio Glass Movement sculptures.es_ES
dc.description.abstractAunque las protoesculturas en vidrio se realizaron con profundo valor artístico desde los tiempos más remotos, a finales del s. XIX la escultura en vidrio se desarrolló, y en el s. XX el Studio Glass Movement alcanzó la máxima perfección técnica y variedad estética. El conocimiento científico y técnico del vidrio contribuyó a conseguir procedimientos apropiados para el trabajo en caliente y en frío, y los artistas mejoraron sus diseños y creaciones. Este artículo se centra en el binomio escultura en vidrio y motivos humanos. Se analiza la evolución histórica de la escultura en vidrio con dichos motivos, teniendo en cuenta las técnicas de producción y las relaciones entre el trabajo del vidrio y la expresión de la obra acabada. Se recogen ejemplos representativos de esculturas y escultores de los principales periodos en los que el vidrio desempeñó un papel importante en la escultura. La representación humana en la escultura en vidrio se puede considerar una constante en el tiempo, si bien no es el motivo creativo u ornamental más frecuente. Se pueden encontrar referencias a lo humano tanto figurativas como abstractas, siendo las figurativas mayoría, lo mismo que en las esculturas del Studio Glass Movement.es_ES
dc.description.sponsorshipProject "History of the glass sculpture and its conservation as historic heritage" (CSIC, Spain) PIE 201310E081es_ES
dc.description.sponsorshipProgram "TOP Heritage: Technologies in Heritage Sciences", Regional Government of Madrid S2018/NMT-4372es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUNIV COMPLUTENSE MADRIDes_ES
dc.rightsAtribución 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/*
dc.subjectSculpture es_ES
dc.subjectGlass es_ES
dc.subjectHuman motifes_ES
dc.subjectHistory es_ES
dc.subjectEscultura es_ES
dc.subjectVidrio es_ES
dc.subjectMotivo humanoes_ES
dc.subjectHistoria es_ES
dc.titleHistorical and technical insight into the human motifs in the glass sculpturees_ES
dc.title.alternativeVisión histórica y técnica de los motivos humanos en la escultura en vidrioes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.5209/aris.69159


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Atribución 3.0 España
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