Show simple item record

dc.contributor.authorMartínez Agudo, Juan de Dios
dc.contributor.authorFielden Burns, Laura Victoria
dc.date.accessioned2021-02-05T13:23:47Z
dc.date.available2021-02-05T13:23:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMartínez Agudo, Juan de Dios; Fielden Burns, Laura Victoria. What key stakeholders think about CLIL programmes: Commonalities and differences of perspective. Porta Linguarum 35, enero 2021, 221-237. [DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15320]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/66336
dc.description.abstractThis study aims to critically discuss some of the most controversial issues affecting the characterisation and implementation practices of CLIL (Content and Language Integrated Learning) programmes from key stakeholders’ perspective (teachers, learners and parents). The focus will be placed on examining their voices on what CLIL education actually means, its alleged potential benefits in terms of enhanced L2 competence and increased L2 exposure and use, whether content knowledge is improved by CLIL instruction, whether content is emphasised over language in CLIL assessment and, lastly, whether teachers and learners feel motivated and satisfied with the CLIL experience. With this in mind, and based on methodological triangulation, this paper follows a mixed-method research design for investigating the commonalities and differences of perspective. While all stakeholders agree with the alleged benefits of CLIL in terms of enhanced language competence, surprisingly not all think the same about the need for more L2 exposure and use in bilingual classes and whether content knowledge is improved by CLIL instruction. On the whole, CLIL is positively evaluated by all stakeholders, provided these educational programmes are well articulated and effectively implemented in practice, although there is always room for further quality improvement and teacher training, according to teachers.es_ES
dc.description.abstractEste estudio analiza críticamente diversas cuestiones controvertidas relativas a la caracterización e implementación de los programas AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenido y Lengua Extranjera) desde la perspectiva de los principales interesados (docentes, estudiantes y padres). Concretamente se examinan sus opiniones acerca de lo que supone la educación AICLE, sus beneficios en términos de competencia lingüística y de una mayor exposición y uso de la lengua, si el conocimiento del contenido mejora gracias a tales programas, si se enfatiza más el contenido que la lengua en la evaluación, y, por último, si los docentes y estudiantes se sienten motivados y satisfechos con la experiencia AICLE. Partiendo de la triangulación metodológica este artículo sigue un diseño de método mixto para investigar las coincidencias y diferencias de perspectiva. Mientras todos los interesados coinciden en los supuestos beneficios de AICLE en términos de mejora de la competencia lingüística, sorprendentemente no todos piensan lo mismo acerca de la necesidad de una mayor exposición y uso de la lengua y de si el conocimiento del contenido mejora con AICLE. En general, se valora positivamente la educación AICLE, si tales programas están bien articulados y se implementan eficazmente en la práctica, aunque siempre hay margen para mejoras de calidad y formación del profesorado según los profesores.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectCLIL programmeses_ES
dc.subjectStakeholders’ viewses_ES
dc.subjectCommonalities and differences of perspectivees_ES
dc.subjectMore L2 exposure and usees_ES
dc.subjectQuality improvementes_ES
dc.subjectTeacher Traininges_ES
dc.subjectProgramas AICLEes_ES
dc.subjectFormación del profesoradoes_ES
dc.subjectUso de la lengua metaes_ES
dc.titleWhat key stakeholders think about CLIL programmes: Commonalities and differences of perspectivees_ES
dc.title.alternativeLo que piensan los principales interesados de los programas AICLE: Coincidencias y diferencias de perspectivaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/portalin.v0i35.15320


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España