Show simple item record

dc.contributor.advisorMorfakidis-Motos, Dimitris Miguel
dc.contributor.authorMorfakidis-Motos, Dimitris Miguel
dc.date.accessioned2021-01-15T08:52:37Z
dc.date.available2021-01-15T08:52:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMORFAKIDIS MOTOS, Dimitris Miguel: “Η ελληνική επανάσταση στο ισπανικό θέατρο του ΙΘ’ αιώνα (1840-1849)”, in Vassilios Sabatakakis (ed.), Ο ελληνικός κόσμος σε περιόδους κρίσης και ανάκαμψης, 1204-2018, Athens, Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών, 2020, vol. 5, pp. 393-418.es_ES
dc.identifier.isbn978-91-519-6383-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/65442
dc.description.abstracthe significance of the Greek Revolution (1821-1830) in the historiography of the Eastern Question (1821-1923) manifests itself in the appearance of a Philhellene thought in the European collective imagination. Thereby, the Philhellenism came to be a subject of public opinion which allowed its materialisation as a mass cultural product. The aim of this research consists on analyze historiographically the Greek War of Independence as a cultural form of leisure and entertainment in the Spain of the first half of the 19th century. With the location of several theatrical plays between 1840 and 1849, it is proposed a study about the Philhellene dramatic literature that addresses various issues, that is, the reasons of the cultural and entertainment industry to adopt this topic in the scenic representation, its character and diffusion, the creation of states of opinion or the assimilation of their ideological contents.es_ES
dc.description.abstractLa importancia de la Revolución griega (1821-1830) en la historiografía de la Cuestión de Oriente (1821-1923) se manifiesta en la aparición de una corriente filohelénica muy arraigada en el imaginario colectivo europeo. De este modo, el filohelenismo se consolidó como un tema de opinión pública que permitió su materialización en un producto cultural de masas. El objetivo de la presente investigación consiste en analizar historiográficamente la guerra de la Independencia griega como elemento cultural de ocio y entretenimiento en la España de la primera mitad del siglo XIX. A través de la localización de varias obras teatrales comprendidas entre 1840 y 1849, se plantea un estudio sobre la literatura dramática filohelena que abarque diversas cuestiones, a saber, las razones de la industria cultural y de ocio para adoptar dicha temática en la representación escénica, su carácter y difusión, la creación de estados de opinión o la asimilación de sus contenidos ideológicos.es_ES
dc.language.isoelles_ES
dc.publisherΕυρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδώνes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectFilohelenismoes_ES
dc.subjectCuestión de Orientees_ES
dc.subjectTeatro español es_ES
dc.subjectHistoriografíaes_ES
dc.subjectRevolución griegaes_ES
dc.subjectGuerra de la Independencia Griegaes_ES
dc.subjectGreciaes_ES
dc.subjectImperio Otomanoes_ES
dc.subjectBalcaneses_ES
dc.subjectPhilhellenismes_ES
dc.subjectEastern Questiones_ES
dc.subjectSpanish theatrees_ES
dc.subjectHistoriography es_ES
dc.subjectGreek Revolutiones_ES
dc.subjectGreek War of Independencees_ES
dc.subjectGreecees_ES
dc.subjectOttoman Empirees_ES
dc.subjectBalkanses_ES
dc.subjectFilohelenismo españoles_ES
dc.subjectSpanish Philhellenismes_ES
dc.titleΗ ελληνική επανάσταση στο ισπανικό θέατρο του ΙΘ’ αιώνα (1840-1849)es_ES
dc.title.alternativeThe Greek Revolution in the Spanish Theater of the 19th Century (1840-1849)es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectes_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España