Liberal-egalitarianism as a fair joint commitment: Insights from normative agreement and compliance in an experimental setting
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Marcon, LauraEditorial
Universidad de Granada
Departamento
Universidad de Granada. Programa de Doctorado en Filosofía; University of Trento. Doctoral Program in Economics and Management Doctoral School of Social SciencesMateria
Filosofía Ética Razón práctica Libre albedrío
Date
2020Fecha lectura
2020-06-01Referencia bibliográfica
Marcon, Laura. Liberal-egalitarianism as a fair joint commitment: Insights from normative agreement and compliance in an experimental setting. Granada: Universidad de Granada, 2020. [http://hdl.handle.net/10481/63453]
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Tesis Univ. Granada.; This thesis was financed by the FFI2017-87953-R project, BENEB3: A new social contract. Business Ethics: Normativity and Economic Behavior IIIAbstract
Esta investigación se centra en el estudio de la razón práctica, en particular, en su declinación
moral. Eso implica considerar a los seres humanos como capaces de elección y libre albedrío: la
acción moral no es el resultado de leyes deterministas que regulan la naturaleza, sino el resultado
del razonamiento, de la deliberación y de la intención de actuar de acuerdo con lo que se decidió
previamente. ¿Qué razones tengo para preferir una acción moral a otra? ¿Qué significa actuar
moralmente? El espectro de ese tipo de preguntas puede extenderse mucho, por lo que es necesario
circunscribir el campo de investigación al que se dirige esta investigación.
En definitiva, esta tesis muestra que el método
experimentar puede arrojar luz sobre cuestiones fundamentales de ética normativa y meta-ética;
lo que representa una línea de trabajo filosófica que merece la pena desarrollar en el futuro, a
pesar de las limitaciones que posee, de las que soy consciente, y de las que se dará cuenta a lo
largo del texto. This inquiry is devoted to the study of practical reasoning, in particular, in its declination of moral
reasoning. This implies considering humans as capable of choice and free will: moral action is not
the result of deterministic laws that regulate nature, but the result of reasoning, deliberation, and
intention to act in accordance with what previously decided. What reasons do I have for preferring
one moral action to another? What does it mean to act morally? The spectrum of questions of this
nature can be greatly extended, so it is necessary to circumscribe the field of investigation to
which this research is directed.