Migratory processes and inclusion of foreign students in the Italian school system: intercultural perspectives
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/61719Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Capperucci, DavideEditorial
Universidad de Granada
Materia
Immigration Intercultural education Inclusive school Academic success Inmigración Educación intercultural Escuela inclusiva Éxito académico
Fecha
2016Referencia bibliográfica
Capperucci, Davide. Migratory processes and inclusion of foreign students in the Italian school system: intercultural perspectives. REIDOE, Vol. 2, Núm. 2 (2016), 21-56. [http://hdl.handle.net/10481/61719]
Resumen
Recent migratory processes have brought profound social changes in most European countries; this has
happened also in the Italian context. These changes concern both people and institutions, called to deal
with the problems created by the globalization of markets, economic crisis, coexistence of different
cultures, ethnicities, religions, languages and traditions. The multicultural society has penetrated even
into classrooms where the presence of foreign students has become a constant feature in all EU school
systems.
This paper, considering the documents of some of the most important international institutions (OECD,
UNHCR, European Commission, Council and European Parliament, Cedefop, Eurydice), the Italian
Ministry of Education, INVALSI, INDIRE, ISMU Foundation, and Isfol, and statistics provided by
Eurostat and ISTAT, examines the level of inclusion of foreign students in Italian schools, paying
attention to the demographic characteristics, difficulties of integration, and school results of non-Italian
students. On the institutional side, the effectiveness of policies and measures implemented by the Italian
system of education and training is investigated in the perspective of intercultural education and an
inclusive, equitable and democratic school-system capable of highlighting each student’s specificity and
personal capacities, preventing forms of marginalization, social and professional exclusion, early school
leaving, new radicalism of racial and ethnic origin. La migración de los últimos años ha generado profundos cambios sociales en la mayoría de los países
europeos, como también en el caso de la sociedad italiana. Estos cambios han afectado tanto a personas
como a instituciones, llamados a hacer frente a los problemas creados por la globalización de los
mercados, la crisis económica, la coexistencia de diferentes culturas, etnias, religiones, lenguas y
tradiciones. La sociedad multicultural también ha penetrado en el interior de las aulas, donde la
presencia de estudiantes foráneos se ha convertido en una constante común a todos los sistemas
educativos de la UE.
En este trabajo, teniendo en cuenta los documentos de algunas de las instituciones internacionales más
importantes (OCDE, ACNUR, Comisión Europea, Consejo y Parlamento Europeos, Cedefop, Eurydice);
italianas (Ministerio de Educación, INVALSI, INDIRE, Fundación ISMU, ISFOL) y los datos estadísticos
proporcionados por Eurostat e ISTAT, se examina el nivel de inclusión de estudiantes extranjeros en las
escuelas italianas, prestando atención a las características demográficas, las dificultades de integración
y los resultados escolares de los alumnos no italianos. En el plano institucional, se investiga la eficacia
de las políticas y medidas aplicadas por el sistema de educación y formación italiano, tomando como
perspectivas la educación intercultural y la construcción de una escuela inclusiva, equitativa y democrática; capaz de valorar la singularidad y el potencial de cada estudiante, evitando formas de
marginación, exclusión social y profesional, abandono escolar precoz y nuevos radicalismos de origen
racial y étnico.