Reducing the Digital Divide in Vulnerable Communities in Southeastern Mexico
Metadata
Show full item recordAuthor
Domínguez Castillo, José Gabriel; Cisneros Cohenour, Edith Juliana; Suaste Escalante, Miguel Angel; Vázquez Carrillo, Ileana del SocorroEditorial
Universidad de Granada
Materia
Digital divide Information society Vulnerable community Social marginalization Brecha digital Sociedad de la información Comunidad vulnerable Marginalización social
Date
2019Referencia bibliográfica
Domínguez, J. G., Cisneros, E. J., Suaste, M. A., & Vázquez, I. S. (2019). Reducing the Digital Divide in Vulnerable Communities in Southeastern Mexico. Publicaciones, 49(2), 133–149. doi:10.30827/publicaciones.v49i2.9305
Abstract
In the XXI century, it is crucial for people belonging to vulnerable and highly marginalized
communities have access to telecommunications and have the minimum skills required to
use technology, as they are rapidly becoming a tool for transmitting and obtaining information. In today information society, remains a digital divide between those who have access
to technological computing resources and Internet, and those who do not, presenting a
constant challenge for the development of our people.
This paper analyzes the impact of a mixed training program, called: REBREDIG-PJA for the
reduction of the digital divide in young and adult people from a vulnerable community in
southeastern Mexico, which presents high levels of social marginalization.
The results of this study are discussed under the guidelines of the National Development
Plan (2013-2018) and the National Digital Strategy (2013) for Mexico and are compared with
the guidelines stated in the State Development Plan (2012-2018) for Yucatan. En el siglo XXI, es crucial para las personas pertenecientes a comunidades vulnerables y
con alto grado de marginación tener acceso a las telecomunicaciones y poseer las competencias mínimas requeridas para utilizar la tecnología, ya que ésta se está convirtiendo rápidamente en una herramienta para difundir y obtener información. En la sociedad actual
de la información, persiste una brecha digital entre quienes tienen acceso a los recursos
tecnológicos de cómputo e internet y los que no, presentando un desafío constante para el
desarrollo de nuestros pueblos.
En este trabajo se analizó el impacto de un programa formativo mixto, denominado: REBREDIG-PJA para la reducción de la brecha digital en personas jóvenes y adultas de una
comunidad vulnerable del sureste de México, que presenta altos grados de marginación
social.
Los resultados de este estudio se discuten bajo los lineamientos del Plan Nacional de Desarrollo (2013-2018) y la Estrategia Digital Nacional, (2013) para México y se comparan con los
lineamientos declarados en el Plan Estatal de Desarrollo (2012-2018) para Yucatán.