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dc.contributor.authorVenegas Medina, María Del Mar 
dc.contributor.authorVillar Aguilés, Alicia
dc.contributor.authorSantos, Sofía A.
dc.date.accessioned2020-02-13T09:22:34Z
dc.date.available2020-02-13T09:22:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationVenegas, M., Villar-Aguilés, A., Santos, S. A. (2020). Sex and Gender Equality Policies in Education in Three Southern European Societies: the cases of Andalusia and Valencian Community (Spain) and Portugal. Revista Española de Sociología, 29 (1), 137-151.es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/59634
dc.description.abstractGender mainstreaming is an international strategy in Europe relating to gender equality using an intersectional approach. It deals, specifically, with new challenges for sexuality and diversity in education. From within this context, this paper focuses on two goals. The first is to analyse sex and gender equality policies in education, since the 2000s, in three Southern European societies: Andalusia and Valencian Community, in Spain, and Portugal. The second goal is to arrive at some comparative conclusions about the recent developments in sex and gender equality policies in education in these three societies. We end with some comparative conclusions. First, there is the political orientation of governments, which seems to be of relevance. Second, there are the policies and plans reviewed, which show a move from (binary) gender equality to a more inclusive gender equality that intersects with sexuality and diversity. Sexuality education, already available in Portugal, is still absent from Spanish schools. These three experiences can inform European public policies.es_ES
dc.description.abstractLa incorporación de la perspectiva de género es una estrategia internacional en Europa hacia la igualdad de género, que aborda nuevos retos relativos a la sexualidad y la diversidad en educación, desde un enfoque interseccional. En este contexto, este artículo se propone dos objetivos. Primero, analizar las políticas de igualdad sexual y de género en educación desde la década de 2000 en tres sociedades del sur de Europa: Andalucía y la Comunidad Valenciana, en España y Portugal; en segundo lugar, llegar a algunas conclusiones comparativas sobre los desarrollos recientes en las políticas de igualdad sexual y de género en educación en estas tres sociedades. El artículo se cierra con algunas conclusiones comparativas. Primero, la orientación política del gobierno parece ser relevante. En segundo lugar, las políticas y los planes revisados muestran un cambio de la igualdad de género (binaria) a una igualdad de género más inclusiva que intersecciona con sexualidad y diversidad. La educación para la sexualidad, incorporada ya en Portugal, está todavía ausente en la escuela española. Estas tres experiencias pueden ser de utilidad para las políticas públicas europeas.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherFederación Española de Sociologíaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/*
dc.subjectGender policyes_ES
dc.subjectSexual policyes_ES
dc.subjectEquality es_ES
dc.subjectSexuality educationes_ES
dc.subjectDiversityes_ES
dc.titleSex and Gender Equality Policies in Education in Three Southern European Societies: the cases of Andalusia and Valencian Community (Spain) and Portugales_ES
dc.title.alternativeLas políticas de igualdad sexual y de género en educación en tres sociedades europeas del sur: los casos de Andalucía y la Comunidad Valenciana (España) y Portugales_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.22325/fes/res.2020.09


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