Show simple item record

dc.contributor.authorBecerra, Carmen
dc.date.accessioned2020-02-12T13:36:23Z
dc.date.available2020-02-12T13:36:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationBecerra, Carmen. La memoria en el cine de Patricia Ferreira. Sociocriticism, 28, 2013, pp. 147-166. [http://hdl.handle.net/10481/59617]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/59617
dc.description.abstractEste artículo propone una reflexión acerca de la contribución del cine español a la recuperación de la memoria histórica. Con este objetivo se analizan dos películas de Patricia Ferreira –Para que no me olvides y Señora de– que atestiguan la renovada sensibilidad del arte cinematográfico respecto de este tema. Las películas abordan la memoria a través de géneros y formatos diferentes: el drama ficcional y el documental histórico; es decir, desde la realidad de la vida cotidiana, o desde la valentía de examinar total y directamente lo silenciado.es_ES
dc.description.abstractCet article propose une réflexion à propos de la contribution du cinéma espagnol à la récupération de la mémoire historique. Avec cet objectif deux films de Patricia Ferreira sont analysés –Para que no me olvides y Señora de– qu’ils témoignent de la sensibilité renouvelée de l’art cinématographique un rapport de ce sujet. Les films abordent la mémoire à travers des genres et différents formats: le drame ficcional et le documentaire historique; c’est-à-dire, depuis la réalité de la vie quotidienne, ou depuis le courage d’examiner complet et directement l’étouffé.es_ES
dc.description.abstractThe aim of this paper is to reflect on the ways in which Spanish cinema has contributed to the recovery of the so called memoria histórica (“historical memory”) through the analysis of two movies by Patricia Ferreira –Para que no me olvides and Señora de– which are symptomatic of a renewed sensitivity towards the topic in recent cinema. As the paper will discuss, both movies approach the issue of memory cutting across a variety of genres and forms such as the fictional drama and the historical documentary. Thus, they either turn to the reality of daily life or become courageous explorations which directly confront what had been previously silenced.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectCine es_ES
dc.subjectMemoria es_ES
dc.subjectPatricia Ferreiraes_ES
dc.subjectCinémaes_ES
dc.subjectMémoirees_ES
dc.subjectSpanish cinemaes_ES
dc.subjectMemory es_ES
dc.titleLa memoria en el cine de Patricia Ferreiraes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España