E-assessment on the spotlight: present and future prospects
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Universidad de Granada
Materia
Evaluation Method Método de evaluación
Fecha
2020-01-25Referencia bibliográfica
Ghouali, K, Benmoussat, S y Ruiz-Cecilia, R (2020). E-assessment on the spotlight: present and future prospects. REIDOCREA, 9, 52-62. [http://hdl.handle.net/10481/59151]
Resumen
The role that technology has played in the educational domain is undeniable. In fact, it has affected various aspects of students’ way of learning, not least their assessment. This change has been conducive to an online based-evaluation in line with the 21st century era referred to as e-assessment. The present paper is a review of the literature that first defines assessment and spotlights its types, features, and importance. Then, it moves to e-assessment by highlighting its emergence, tools, and process. It also sheds light on the differences that may exist between e-assessment and other more conventional modes of evaluation and the underlying reasons behind its use. Because the computer-based assessment is seen divergently from one scholar to another, the article discusses those disagreeing opinions in the form of pro and cons from pedagogical, social, administrative, and financial considerations. Moreover, it explores the set of challenges that can come across its implementation and provides a set of recommendations. The work intends to provide an in-depth understanding about such type of evaluation and insights for future e-designer, teachers, and researchers alike on the different parameters that have to be taken into account before designing any e-assessment task in an educational setting. Resumen: El papel que la tecnología ha desempeñado en el ámbito educativo es innegable. De hecho, ha afectado a varios aspectos de la forma de aprender de los estudiantes, sobre todo a su evaluación. Este cambio ha propiciado una evaluación en línea acorde con la era del siglo XXI, lo que se conoce como evaluación electrónica. El presente documento es una revisión de la literatura que primero define la evaluación y destaca sus tipos, características e importancia. Luego, se pasa a la evaluación electrónica destacando su surgimiento, herramientas y proceso. Asimismo, arroja luz sobre las diferencias que pueden existir entre la evaluación electrónica y otros modos de evaluación más convencionales y las razones subyacentes a su uso. Debido a que la evaluación electrónica se ve de manera divergente de un académico a otro, el artículo discute esas opiniones discrepantes en forma de pro y contra de consideraciones pedagógicas, sociales, administrativas y financieras. Además, explora el conjunto de desafíos que pueden surgir en su implementación y proporciona un conjunto de recomendaciones. El trabajo pretende proporcionar una comprensión en profundidad sobre este tipo de evaluación y una visión para futuros diseñadores, profesores e investigadores sobre los diferentes parámetros que deben tenerse en cuenta antes de diseñar cualquier tarea de evaluación electrónica en un entorno educativo.