Droga, legitimación, literatura. Borges y el opio de Thomas de Quincey
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/59133Metadata
Show full item recordAuthor
Ledesma, JerónimoEditorial
Universidad de Granada
Materia
Drogas Legitimación Modernidad Romanticismo Borges De Quincey Drugs Legitimation Modernity Romanticism
Date
2015Referencia bibliográfica
Ledesma, Jerónimo. Droga, legitimación, literatura. Borges y el opio de Thomas de Quincey. LETRAL, número 14, 2015, pp. 33-52. [http://hdl.handle.net/10481/59133]
Abstract
Este ensayo explora un aspecto de los usos de Thomas De Quincey
como fuente de legitimidad del “proyecto creador” de Borges, en particular de su escritura de ficción en la etapa clásica. Podemos llamar a ese
aspecto la cuestión de la intoxicación textual. El trabajo sopesa la circunstancia de que en Borges la imagen de De Quincey como escritor aparece desvinculada del opio, un elemento que sin dudas fue para central De
Quincey. Ofrece notas, a partir del texto intoxicado de De Quincey, para
una relectura de lo que Barrenechea llamó ¡al inicio de la época beat! la
“irrealidad” de la obra de Borges. Como parte de esta misma tarea, describe previamente la “narcotización del romanticismo” que cabe leer en las
referencias de Confessions of an English Opium Eater; being an Extract
from de Life of a Scholar (1821) a la Biographia Literaria (1817) de S. T.
Coleridge. Esta operación es fundamental para comprender la imagen del
escritor como “Opium-Eater” y el significado que De Quincey atribuiría a
la palabra “literatura” en otros textos. This essay explores an aspect of the uses made of Thomas De Quincey
as source of legitimacy for Borges’s “creative project”, in particular for
the writing of fiction in his classical stage (1940s). We can call this aspect
“the question of textual intoxication”. The paper evaluates the fact that
in Borges the image of De Quincey as a writer appears without reference
to opium, an element undoubtedly central for De Quincey. Considering
De Quincey’s intoxicated text, it offers some notes for a rereading of
what Ana María Barrenechea called, at the beginning of the beat age,
the “unreality” of Borges’s work. As part of the same task, it previously
describes De Quincey’s “narcotization of romanticism”, which can be read
in the references of Confessions of an English Opium Eater; being an
Extract from de Life of a Scholar (1821) to Biographia Literaria (1817) by
S. T. Coleridge. This procedure is fundamental for an understanding of
the image of the writer as “Opium-Eater”, and of the meaning which De
Quincey assigned to the word “literature” in other texts.