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dc.contributor.authorMelchor Ferrer, Elías 
dc.date.accessioned2020-01-20T13:07:33Z
dc.date.available2020-01-20T13:07:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationMelchor-Ferrer, E. (2019). The influence of educational attainment on convergence in Spanish and Portuguese regions. Investigaciones Regionales - Journal of Regional Research, 2019/3 (45), 119-137.es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/58939
dc.description.abstractThis article empirically analyses regional convergence between Spanish and Portuguese NUTS-3 regions during the period 2000-2015, considering the spatial dependence between these units and the role of educational attainment in this process. After some considerations regarding the model to be estimated, exploratory spatial data analysis (ESDA) is applied to detect two regional clusters grouped by regional product per inhabitant: high-income regions (located in the north-eastern third of the Iberian Peninsula) and low-income regions. For both clusters, various models of educational attainment are examined. These models reveal the presence of regional convergence, and enable us to detect the spatial spillovers that drive this process, which differ between the two clusters. In particular, we observe the influence of tertiary education on the reinforcement of income convergence within the high-income cluster, while for the low-income cluster this role is largely played by secondary education, but in the opposite direction.es_ES
dc.description.abstractEn este artículo se analiza la convergencia regional entre las regiones españolas y portuguesas NUTS-3 durante el periodo 2000-2015, prestando especial atención a la dependencia espacial existente entre dichas unidades, así como al papel del nivel educativo en dicho proceso. Después de unas consideraciones relativas al modelo a estimar, el análisis exploratorio de datos espaciales permite detectar la existencia de dos clústeres regionales en Producto Regional por habitante: regiones de renta alta (situadas en el tercio nororiental de la península ibérica) y las regiones de renta baja. Tras explorar diferentes modelizaciones que integran el nivel educativo para ambos clústeres, los resultados obtenidos nos permiten afirmar la existencia de convergencia regional, así como estimar los desbordamientos espaciales que derivan de ese proceso, también diferentes para ambos clústeres. En concreto, se observa el efecto positivo que la educación terciaria tiene en el refuerzo de la convergencia en renta para el clúster de renta alta, mientras que para el de renta baja dicho papel lo desempeña en buena medida la educación secundaria, pero en sentido contrario.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherAsociación Española de Ciencia Regionales_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/*
dc.subjectRegional convergencees_ES
dc.subjectEducational attainment leveles_ES
dc.subjectSpatial spilloverses_ES
dc.subjectIberian regionses_ES
dc.subjectSpatial Durbin Modeles_ES
dc.titleThe influence of educational attainment on convergence in Spanish and Portuguese regionses_ES
dc.title.alternativeInfluencia del nivel educativo en la convergencia de las regiones españolas y portuguesases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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