Afficher la notice abrégée

dc.contributor.authorUskola Ibarluzea, Araitz
dc.contributor.authorMadariaga Orbea, Jose María
dc.contributor.authorArribillaga Iriarte, Ana
dc.contributor.authorMaguregi González, Gurutze
dc.contributor.authorFernández Alonso, Lola
dc.date.accessioned2019-01-18T06:53:41Z
dc.date.available2019-01-18T06:53:41Z
dc.date.issued2017-10-18
dc.identifier.citationAraitz Uskola, A., Madariaga, JM., Arribillaga, A. y Maguregi, G. (2018). Categorisation of the interventions of facilitating tutors on PBL and their relationship with students´response. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 153-170. [DOI:10.30827/ profesorado.v22i4.8403]
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/54569
dc.description.abstractThe modular structure of the Primary Education Degree in which the work has been done implies developing an Interdisciplinary Module Task (IMT) shared by the different courses in each semester. In our case, Problem Based Learning (PBL) was chosen as the methodology to develop the IMT. This work studies, on the one hand, the interventions of four teachers while tutoring groups of various sizes; on the other, the ideas stated by the students during the first tutoring session at the first stage of PBL. This was audio and video-recorded. Different categories have been established to classify the interventions of the tutors, and the number of interventions of each type for each of the tutors has been quantified. The categories for the ideas posed by students have also been identified and the participation of the different students on the categories has been analyzed. The results show that the categories established are suitable for differentiating the interventions of the tutors. Besides, when putting together the types of interventions of the tutors and the ideas posed by students, it can be seen that interventions of dynamization can generate a diversity of ideas from students, and that interventions of a learning type foster the sharing of ideas. Guidelines are proposed to intervene as a facilitating and not leading tutor on a PBL based IMT, so as to foster students’ autonomous learning in an effective way.es_ES
dc.description.abstractLa estructura modular del Grado de Educación Primaria en el que se ha trabajado supone la realización de una Tarea Interdisciplinar de Módulo (TIM) compartida por las asignaturas que se imparten en cada cuatrimestre. En este caso, para la realización de la TIM se adoptó la metodología Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). En este trabajo se analizan, por un lado, las intervenciones de cuatro docentes que tutorizan a grupos de diferente tamaño y, por otro, las ideas aportadas por el alumnado, durante la sesión de tutorización de la primera fase del ABP, que fue grabada en audio y vídeo. El análisis ha permitido establecer categorías de intervención y contabilizar su frecuencia para cada tutora o tutor. Se han identificado, también, categorías de ideas del alumnado y su participación en el planteamiento de cada una de ellas. De los resultados obtenidos se puede concluir que las categorías construidas han sido adecuadas para discriminar las intervenciones de los tutores. Además al contrastar los tipos de intervenciones de cada tutora o tutor con las ideas aportadas por el alumnado, se observa que las intervenciones de dinamización generan diversidad de ideas del alumnado, y las de aprendizaje, que éstas se compartan. Se proponen pautas de actuación de tutorización facilitadora no dirigista en una TIM con metodología ABP, con el objetivo de dinamizar e impulsar de manera más eficaz el aprendizaje autónomo del alumnado.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.rightsAtribución 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/*
dc.subjectPreservice teacheres_ES
dc.subjectProblem Based Learninges_ES
dc.subjectTeacher rolees_ES
dc.subjectTutoringes_ES
dc.subjectAprendizaje Basado en Problemases_ES
dc.subjectFormación del profesoradoes_ES
dc.subjectRol del profesoradoes_ES
dc.subjectTutorizaciónes_ES
dc.titleCategorisation of the interventions of faciliting tutors on PBL and their relationship with students´responsees_ES
dc.title.alternativeCategorización de las intervenciones del tutor facilitador en abp y su relación con la respuesta del alumnadoes_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES


Fichier(s) constituant ce document

[PDF]

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Atribución 3.0 España
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Atribución 3.0 España