Towards an Identification of Provisos for the Implementation of Plurilingualism in Higher Education
Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Granada
Materia
Plurilingualism ICLHE Linguistic competency Provisos Plurilingüismo ICLHE Competencia en comunicación lingüística Condiciones / estipulaciones
Date
2018-04Referencia bibliográfica
Méndez García, María del Carmen; Casal Madinabeitia, Sonia. Towards an Identification of Provisos for the Implementation of Plurilingualism in Higher Education. Porta Linguarum, Monográfico III: 47-60 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54160]
Résumé
The ongoing internationalization of Spanish universities has led to the
introduction of ICLHE (Integration of Content and Language in Higher Education), where
the aim is not only learning about a given academic subject but also developing linguistic
competency in a foreign language. Some factors, such as lecturers’ mastery of the language
of instruction or effective teaching skills, have proved to have a clear impact on ICLHE.
However, the literature reviewed reports a lack of research on clear specifications for an
effective implementation of plurilingualism in higher education. This article aims at closing
that gap, providing a number of provisos that may help universities to take linguistic,
academic and political decisions towards a quality implementation of ICLHE. As a method
to this general aim, requisites that plurilingualism demands at higher education have been
analysed and categorised into four different groups: conditions, programme structure,
lecturers’ and students’ skills, and methodological considerations. Findings of the article are
illustrated by means of a final summary table that highlights categories and subcategories to
be taken into consideration for ICLHE to be effective. La progresiva internacionalización de las universidades españolas en aras de
una mayor competitividad ha favorecido la introducción del enfoque ICLHE (Integración de
Contenido y Lengua en la Educación Superior), donde se aúna el aprendizaje de una materia
concreta con el desarrollo de la competencia en comunicación lingüística en una lengua
extranjera. Las investigaciones previas a este estudio se han centrado en factores que tienen
un claro efecto en la puesta en marcha de ICLHE, como el nivel de la lengua utilizada en el
aula por los docentes o el uso de estrategias de enseñanza efectivas. Sin embargo, prácticamente
no existen investigaciones que determinen el conjunto de especificaciones o factores
que ayudan a llevar a cabo una puesta en marcha efectiva del plurilingüismo en la educación
superior. Este artículo contribuye a cubrir ese vacío de información, examinando los
principales parámetros que contribuyen a llevar a cabo un enfoque ICLHE de calidad y que
han sido clasificados en cuatro grandes bloques: condiciones, estructura de los programas,
destrezas de docentes y estudiantes, y consideraciones metodológicas. Los resultados del
artículo se presentan en una tabla-resumen que especifica las categorías y subcategorías con
las estipulaciones clave para guiar la implantación de titulaciones o itinerarios plurilingües
en la educación superior.