Group Cohesion and Learning Opportunities in Peer Interaction
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Leslie, Carolyn E.Editorial
Universidad de Granada
Materia
Peer oral interaction Cohesive groups Learning opportunities Sociocognition Situated nature of language learning Interacción oral entre pares Grupos cohesivos Oportunidades de aprendizaje Sociocognición Naturaleza situada del aprendizaje de una lengua
Fecha
2017-11Referencia bibliográfica
Leslie, Carolyn E. Group Cohesion and Learning Opportunities in Peer Interaction. Porta Linguarum, Monográfico II: 245-265 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/54149]
Resumen
The present study investigates peer to peer oral interaction in two task based English as a foreign language classrooms, one of which was a self-declared cohesive group, and the other a self-declared less cohesive group. The objective of the study was to investigate how learning opportunities were talked into being through peer to peer interactions in these two groups and to determine how the cohesive or less cohesive nature of the class influenced the number of learning opportunities in peer interaction. The study was classroom-based and was carried out over the period of an academic year. Research was framed within a sociocognitive perspective of language learning and data was collected from questionnaires and audio recorded talk of dyads, triads and groups of four students completing a total of eight oral tasks. Using conversation analysis, these audio recordings were transcribed and analysed quantitatively for learning opportunities and qualitatively for interactions which encouraged a positive social dimension and which may have led to the creation of learning opportunities. Analysis of interactions revealed the many ways in which learners in both the cohesive and less cohesive class created learning opportunities. Further qualitative analysis of these interactions showed how the affective relationship between participants influenced the number of learning opportunities created. El presente estudio investiga la interacción oral entre pares en dos grupos de inglés como lengua extrajera basados en el enfoque por tareas, uno de ellos autodenominado como un grupo cohesionado, mientras que el otro se declara como grupo menos cohesionado. El objetivo es investigar cómo se crean oportunidades de aprendizaje a través de la interacción, y determinar cómo la naturaleza más o menos cohesiva del grupo influye en el número de oportunidades de aprendizaje entre pares. El estudio está basado en las actividades realizadas en el aula durante un año académico. La investigación se encuadra dentro de una perspectiva sociocognitiva de aprendizaje de una segunda lengua y los datos provienen de cuestionarios y grabaciones audio de grupos de estudiantes que completaron ocho tareas orales. A partir del análisis conversacional, estas grabaciones han sido transcritas y analizadas de modo cuantitativo en relación con las oportunidades de aprendizaje y de manera cualitativa para las interacciones que fomentan una dimensión social positiva y conducen a oportunidades de aprendizaje. El análisis de interacciones revela la variedad de maneras mediante las cuales los estudiantes
de ambos grupos crean oportunidades de aprendizaje. Análisis cualitativos adicionales
demuestran cómo la relación afectiva entre participantes influye en la cantidad de
oportunidades de aprendizaje creadas.