Students’ Perspectives on CLIL Programme Development: A Quantitative Analysis
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Oxbrow, GinaEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL Pedagogy Survey Learner perspectives Learner variables Pedagogía Cuestionarios Perspectivas del alumnado Variables de identificación
Fecha
2018-01Referencia bibliográfica
Oxbrow, Gina. Students’ Perspectives on CLIL Programme Development: A Quantitative Analysis. Porta Linguarum, 29: 137-158 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54026]
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This work was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness, under Grant FFI2012-32221, and by the Junta de Andalucía, under Grant P12-HUM-23480.Resumen
This article presents the outcomes of a large-scale programme evaluation into
students’ perspectives on CLIL programme development. To this end, questionnaires were
administered to 221 students in the Canary Islands (Spain) in order to carry out an in-depth
analysis of where we stand in the process of implementing CLIL. After framing the topic
against the backdrop of prior investigations and substantiating the need for a study of this
nature, the article expounds on its research design and outlines its main findings in relation to
the ten main fields of interest which have been canvassed: L2 use in class, L2 development:
discursive functions, competence development, methodology and types of groupings, materials
and resources, coordination and organization, evaluation, motivation and workload, and
overall appraisal of bilingual programs. A detailed diagnosis of where we currently stand in
this process of implementation of CLIL pedagogy is provided and within-cohort comparisons
are carried out in terms of a series of identification variables. Este artículo presenta los resultados de un proyecto de investigación diseñado
para evaluar las perspectivas de estudiantes sobre el desarrollo de programas AICLE. Para
ello, se han administrado cuestionarios a 221 sujetos en las Islas Canarias (España) para
llevar a cabo un análisis detallado sobre la efectividad actual del proceso de implementación
de los proyectos AICLE. Después de un breve repaso de las recientes investigaciones
pertinentes que apoyará la necesidad de un estudio de esta naturaleza, se describe el diseño
de este proyecto de investigación y se detallan los principales hallazgos en relación con las
diez áreas de interés que han sido exploradas: las funciones discursivas, de desarrollo de
competencias, la metodología y tipos de agrupamiento utilizados en clase, los materiales
y recursos empleados, la coordinación y organización de los profesores, la evaluación, la
motivación y la carga de trabajo, junto con una evaluación general de los programas bilingües.
Se proporciona un diagnóstico detallado sobre el actual funcionamiento del proceso de
implementación de una pedagogía AICLE y se lleva a cabo una comparación intra-grupal en
función de una serie de variables de identificación.