Syntactic Complexity in Secondary-level English Writing: Differences Among Writers Enrolled on Bilingual and Non-bilingual Programmes
Metadata
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Universidad de Granada
Materia
Writing Syntactic complexity Secondary education Bilingual programmes Escritura Complejidad sintáctica Educación secundaria Programas bilingües
Date
2017-06Referencia bibliográfica
Lahuerta Martínez, Ana Cristina. Syntactic Complexity in Secondary-level English Writing: Differences Among Writers Enrolled on Bilingual and Non-bilingual Programmes Porta Linguarum, 28: 67-80 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/54003]
Abstract
This study examines syntactic complexity in the writings of secondary education students from bilingual and non-bilingual contexts. The participants were 393 students in their third and fourth year of compulsory secondary education. Essays were evaluated by a selection of measures gauging complexification at the sentential, the clausal, and the phrasal level of syntactic organisation. Findings showed significant differences between the bilingual and the non-bilingual groups with the scores on all syntactic complexity measures being significantly higher in the bilingual programme group. The comparison between grades in both groups suggested a significant increase in clausal coordination and phrasal elaboration in both groups but no significant difference in subordination in the bilingual group pointing to a possible interplay of coordination and subordination according to the programme selected. Este estudio examina la complejidad sintáctica en las composiciones de estudiantes de educación secundaria de un programa bilingüe y otro no bilingüe. Los participantes eran 393 alumnos de tercer y cuarto curso de educación secundaria obligatoria. Se analizaron las composiciones de los participantes mediante medidas de complejidad sintáctica en los niveles de oración, cláusula y frase. Los resultados muestran que los estudiantes del grupo bilingüe obtienen significativamente mejores resultados en todas las medidas de complejidad sintáctica. La comparación entre niveles en ambos grupos muestra un aumento significativo en la coordinación y la elaboración a nivel de la frase en ambos grupos pero no una diferencia significativa en subordinación en el grupo bilingüe lo que parece indicar una posible interacción entre coordinación y subordinación según el programa seleccionado.