The Effect of Contextual Clues and Topic Familiarity on L2 Lexical Inferencing and Retention
Metadata
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Universidad de Granada
Materia
Contextual clues Lexical inferencing Topic familiarity Leer Inferencia lexical de L2 Tópicos familiarizados Pruebas contextualizadas
Date
2017-01Referencia bibliográfica
Kaivanpanah, Shiva; Rahimi, Niloofar. The Effect of Contextual Clues and Topic Familiarity on L2 Lexical Inferencing and Retention. Porta Linguarum, 27: 47-61 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/53951]
Abstract
The present study examined the effect of contextual clues and topic familiarity
on L2 lexical inferencing success and retention. To this end, 67 Iranian EFL learners read
stories (cue-adequate contexts varying in degree of familiarity) and single sentences (cueinadequate
contexts) including unknown lexical items and inferred the meaning of unknown
words. Subsequently, they were tested on those words once immediately and once after two
weeks. Results revealed an inferencing success rate of 55.76%, with success being significantly
affected by the amount of contextual clues and topic familiarity. Moreover, it was
found that although the effect of context on word meaning retention lasted for two weeks,
the effect of topic familiarity decreased over time. Also, think-aloud protocols were used to
identify main reasons leading participants to make incorrect inferences. The findings imply
that lexical inferencing should be practiced in texts with adequate cues. El presente estudio tiene como el objetivo estudiar el efecto de las pruebas
contextualizadas así como los tópicos familiarizados en la inferencia del léxico de L2
y también su retención. Para este fin, fueron estudiados 67 estudiantes iraníes de Inglés, L2
(muestras adaptadas al contexto variando el grado de familiarización) y oraciones simples
(muestras no adaptadas al contexto) incluyendo los léxicos desconocidos, deduciendo el
significado de las palabras desconocidas. El resultado revelaba: a) una taza de inferencia de
55.76%, b) el efecto de la cantidad del contexto así como los tópicos familiarizados en la
inferencia lexical, c) el efecto de tiempo en el conocimiento de las palabras inferidas. d) factores
principales que terminan en la inferencia incorrecta de las palabras objeto de estudio.