Students’ Engagement in Online Language Learning Through Short Video Lessons
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Linguistic competence Foreign languages Video lessons Online learning Competencia lingüística Lenguas extranjeras Vídeo clases Aprendizaje en línea
Date
2016-06Referencia bibliográfica
Castrillo de Larreta Azelain, M.ª Dolores; Martín Monje, Elena. Students’ Engagement in Online Language Learning Through Short Video Lessons. Porta Linguarum, 26: 177-186 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53943]
Abstract
This research is part of a network for teaching innovation put forward by
Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED, Spain), aimed at improving students’
foreign language competence through the integration of short video lessons in several
language courses. The results show heterogeneity in the different languages, both in the
number of videos deemed necessary for the course and the tools preferred for the preparation
of the audiovisual material. As for the students’ perception of their own progress in
language proficiency, they reported an increased motivation and engagement, which resulted
in a perceived improvement in their oral skills, lexis and grammar, but not so much in their
written production. Esta investigación forma parte de una red de innovación docente llevada a cabo
en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED, España), con el fin de mejorar
el aprendizaje de lenguas extranjeras a través de la integración de vídeo clases breves en varios
cursos de idiomas. Los resultados muestran heterogeneidad según los diferentes idiomas, tanto
en el número de vídeos que se consideran necesarios para el curso como en las herramientas
preferidas para la preparación del material audiovisual. En cuanto a la percepción de los estudiantes
de su propio progreso en el dominio de la lengua, han mostrado un aumento en la motivación
y participación, y perciben que esto se ha traducido en una mejora de su competencia
oral, vocabulario y gramática, pero no tanto en su producción escrita.