Perception of quality of life and personal autonomy in children and adolescents with ADHD: systematic review
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/53933Metadatos
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Fernández Revelles, Andrés B.
Materia
Calidad de vida TDAH autonomía personal Quality of life ADHD personal autonomy Qualidade de vida autonomia pessoal
Fecha
2019-02Referencia bibliográfica
Vila-Paz, A., Santos-del Riego, S. E., & García-de la Torre, P. (2019). Perception of quality of life and personal autonomy in children and adolescents with ADHD: systematic review. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 3(1), 118-140.
Resumen
Abstract:
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) encompasses a pattern of complex and heterogeneous symptoms. It has a neurobiological origin and produces alterations in the executive functions, being very characteristic the inability to focus the attention on the daily actions, regulate the level of activity and inhibit the motor and/or cognitive behavior. The disorder affects the development of the child and causes an alteration in the perception of the quality of life and personal autonomy.
The performance of daily activities in the different levels of complexity they require is hampered by the presence of ADHD. There are evidence-based interventions for symptom reduction, although no treatment has been found to directly improve the performance of daily life activities or affect the well-being of children with ADHD and their families. Resumen:
El Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) comprende un patrón de síntomas complejos y heterogéneos. Tiene un origen neurobiológico y produce alteraciones en las funciones ejecutivas, siendo muy característica la incapacidad para centrar atención en las acciones cotidianas, regular el nivel de actividad e inhibir el comportamiento motriz y/o cognitivo. El trastorno impacta en el desarrollo del menor y provoca una alteración en la percepción de la calidad de vida y en la autonomía personal.
El desempeño de las actividades diarias en los distintos niveles de la complejidad que requieren, está obstaculizado por la presencia del TDAH. Existen intervenciones basadas en evidencia para la reducción de los síntomas aunque no se ha encontrado tratamiento que mejore directamente la ejecución de las actividades de la vida diaria ni que incida en el bienestar de los niños con TDAH y de sus familias