Teaching Speaking: an Exploratory Study in Two Academic Contexts
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Alonso Alonso, RosaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Teaching Speaking Secondary education Schools of languages Skill Enseñanza Destreza de producción oral Educación secundaria Escuelas de idiomas Destreza
Fecha
2014-06Referencia bibliográfica
Alonso Alonso, Rosa. Teaching Speaking: an Exploratory Study in Two Academic Contexts. Porta Linguarum, 22: 145-160 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/53717]
Resumen
This paper analyses the teaching of speaking in secondary education (SE)
institutions and state language schools (EOI) in Spain. Eighty teachers participated in the
study. The research instrument was a questionnaire which focused on the time devoted to the
teaching and practising of spoken English, the assessment of speaking, the type of activities
they used and frequency of their use. A Wald-type test was used in the data analysis. Findings
indicate that EOI teachers devote more time to the teaching and practice of speaking,
focus more on pronunciation and interaction in the assessment of speaking, and prefer lesscontrolled
tasks. Este artículo analiza la enseñanza de la destreza oral en instituciones de educación
secundaria (SE) y escuelas de idiomas (EOI) en España. Ochenta profesores participaron
en el estudio. El instrumento de investigación fue un cuestionario que se centra en el
tiempo dedicado a la enseñanza y práctica del inglés hablado, su evaluación de esta destreza,
el tipo de actividades utilizadas y su frecuencia de uso. Se utilizó un test tipo Wald para el
análisis de los datos. Los resultados indican que los profesores de EOIs dedican más tiempo
a la enseñanza práctica de la lengua oral, se ocupan más de la pronunciación y la interacción
con hablantes nativos y prefieren actividades menos controladas.