Developing and Evaluating Self Assessment Reading Competence Descriptors for the European Language Portfolio
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Universidad de Granada
Materia
Reading competence ELP Self-assessment descriptors Reading research Evaluation Competencia lectora PEL Descriptores para la autoevaluación Investigación en habilidad lectora Evaluación
Fecha
2014-06Referencia bibliográfica
Pierce, Joana; Durán, Pilar. Developing and Evaluating Self Assessment Reading Competence Descriptors for the European Language Portfolio. Porta Linguarum, 22: 127-134 (2014). [ http://hdl.handle.net/10481/53715]
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This work was supported by the Madrid Technical University and Madrid Regional Government (PC05/11129. IV PRICYT)Resumen
This article describes the studies piloting the self-assessment reading descriptors
to be included in the Academic and Professional European Language Portfolio for engineering
and architecture students, accredited by Council of Europe. They were developed
considering the Common European Framework of Reference for Languages (2001), Schneider
and Lenz’s (2001) guidelines, and the teaching experience of ESP teachers of the
Technical University of Madrid research group DISCYT. Then, the descriptors were piloted
for clarity, relevance and calibration to the CEFRL with 149 architecture and engineering
students, from first to senior year. From the results, we found that the descriptors were on the
whole relevant, well calibrated and fairly well written. We have detailed non successful descriptors
in order to enlighten future calibration studies for ELPs self-assessment checklists,
since competence descriptor lists should be kept open to suit students’ needs. Este artículo describe los estudios piloto realizados para comprobar la adecuación
de los descriptores de competencia lectora con anterioridad a su inclusión en el
Portafolio Europeo de Lenguas Académico y Profesional encaminado a la práctica de la
auto-evaluación de estudiantes de ingeniería y arquitectura, que recibió la acreditación del
Consejo de Europa. Se redactaron teniendo en cuenta el Marco Común Europeo de Referencia
para las lenguas (2001), las directrices de Schneider y Lenz (2001) y la experiencia
docente del profesorado de IFE de la Universidad Politécnica de Madrid que forman parte
del GI DISCYT. Las propiedades de los descriptores estudiadas fueron claridad, relevancia
y equiparación con los niveles de referencia del MCERL; 149 alumnos desde el primero al
último curso participaron. Con los datos obtenidos constatamos que los descriptores resultaban
claros y relevantes y aceptablemente bien calibrados. Hemos detallado las razones
para rechazar ciertos descriptores con el fin de iluminar la redacción de otros que puedan
formar parte de nuevas listas de auto-evaluación, ya que estas deben permanecer abiertas a
las necesidades de los alumnos.