Using reversed items in Likert scales: A questionable practice
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Suárez-Alvarez, Javier; Pedrosa, Ignacio; Lozano Fernández, Luis Manuel; García-Cueto, Eduardo; Cuesta, Marcelino; Muñiz, JoséEditorial
Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias
Materia
Reversed items Recoded Validity Responses bias Item response theory Ítems invertidos Recodificación Validez Sesgo de respuestas Teoría de respuesta al ítem
Fecha
2018Referencia bibliográfica
Suárez-Alvarez, Javier; et. al. Using reversed items in Likert scales: A questionable practice. Psicothema 2018, Vol. 30, No. 2, 149-158 [http://hdl.handle.net/10481/52814]
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This research was funded by the Spanish Association of Methodology of Behavioral Sciences and Health (AEMCCO), member of the European Association of Methodology (EAM), and by the FPI programme from the Ministry of Economy and Competitiveness of the Government of Spain (PSI2014-56114-P, BES2012-053488, and PSI2017-85724-P).Resumen
The use of positively worded items and reversed forms
aims to reduce response bias and is a commonly used practice nowadays.
The main goal of this research is to analyze the psychometric implications
of the use of positive and reversed items in measurement instruments.
Method: A sample of 374 participants was tested aged between 18 and 73
(M=33.98; SD=14.12), 62.60% were women. A repeated measures design
was used, evaluating the participants with positive, reversed, and combined
forms of a self-effi cacy test. Results: When combinations of positive and
reversed items are used in the same test the reliability of the test is fl awed
and the unidimensionality of the test is jeopardized by secondary sources
of variance. In addition, the variance of the scores is reduced, and the
means differ signifi cantly from those in tests in which all items are either
positive or reversed, but not combined. Conclusions: The results of this
study present a trade-off between a potential acquiescence bias when
items are positively worded and a potential different understanding when
combining regular and reversed items in the same test. The specialized
literature recommends combining regular and reversed items for
controlling for response style bias, but these results caution researchers
in using them as well after accounting for the potential effect of linguistic
skills and the fi ndings presented in this study. Antecedentes: el uso de ítems formulados positivamente
junto con otros inversos es una práctica habitual para tratar de evitar
sesgos de respuesta. El objetivo del presente trabajo es analizar las
implicaciones psicométricas de utilizar ítems directos e inversos en la
misma prueba. Método: se utilizó una muestra de 374 participantes con
edades comprendidas entre 18 y 73 años (M=33.98; DT=14.12), con un
62,60% de mujeres. Mediante un diseño de medidas repetidas se evaluó a
los participantes en una prueba de autoefi cacia con tres condiciones: todos
los ítems positivos, todos negativos y un combinado de ambos. Resultados:
cuando se utilizan en la misma prueba tanto ítems positivos como negativos
su fi abilidad se deteriora, y la unidimensionalidad de la prueba se ve
comprometida por fuentes secundarias de varianza. La varianza de las
puntuaciones disminuye, y las medias difi eren signifi cativamente respecto
de las pruebas en las que todos los ítems están formulados positiva o
negativamente. Conclusiones: los resultados de este estudio presentan
una disyuntiva entre un posible sesgo de aquiescencia cuando los ítems
tienen una redacción positiva y una comprensión potencialmente diferente
cuando se combinan ítems regulares e invertidos en la misma prueba. La
literatura especializada recomienda combinar ítems regulares e invertidos
para poder controlar el sesgo del estilo de respuesta, pero estos resultados
advierten a los investigadores que los usen también después de tener en
cuenta el potencial efecto de las habilidades lingüísticas y de los hallazgos
presentados en este estudio.