The status of minority ethnic teachers in England: Institutional racism in the staffroom
Metadata
Show full item recordAuthor
Hargreaves, Linda M.Editorial
Universidad de Granada
Materia
Black and Minority Ethnic teachers Asian African-Caribbean Role models Discrimination Profesores negros y de minorías étnicas Asiáticos Afro-caribeños Modelos de conducta Discriminación
Date
2011-03Referencia bibliográfica
Hargreaves, L.M. The status of minority ethnic teachers in England: Institutional racism in the staffroom. DEDiCA, 1: 37-52 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/46160]
Sponsorship
Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo Educativo de las Didácticas en la Comunidad Andaluza" (HUM742).Abstract
This paper reports research conducted with Black and Minority
Ethnic (BME) teachers in England, specifically to find out (i) whether the
status of teaching influenced their decisions to join the profession, and (ii)
their perceptions of their status within the profession. The data are drawn
from the national Teacher Status Project conducted in England 2002-6
combined with previously unpublished data from a follow up study with Asian
teachers in 2007. The conclusions, based on focus groups with 65 teachers
(African Caribbean, Pakistani, Indian, Bangladeshi) in four regions of
England, are that the teachers were not influenced by the status of teaching
but joined the profession for intrinsic reasons, such as to improve children’s
achievement, and to be role models for all children and for other teachers.
Their self perceptions of their status within the profession are that it is low,
as shown, for example, through the rejection of their culturally sensitive
approaches to teaching, and their struggles to achieve leadership roles. The
latter finding is repeatedly endorsed in studies of BME teachers and
demands national monitoring of their career trajectories. Este artículo presenta los resultados de una investigación
llevada a cabo con profesores negros y de minorías étnicas en Inglaterra,
específicamente (i) para verificar si el prestigio de la enseñanza había
influido en su decisión de entrar en la profesión y (ii) para descubrir las
autopercepciones de su estatus dentro de la profesión. Los datos fueron
obtenidos a partir del Proyecto del Estatus del Profesor a nivel nacional,
realizado en Inglaterra en 2002-2006, combinados con datos no publicados
previamente de un estudio de seguimiento con profesores asiáticos en
2007. Las conclusiones, basadas en grupos de discusión con 65 profesores
(afro-caribeños, pakistaníes, indios, de Bangladesh), residentes en cuatro
regiones de Inglaterra, indican que a los profesores no les influyó el estatus
de la enseñanza sino que habían entrado en la profesión por razones
intrínsecas, tales como mejorar el rendimiento de los niños, y de ser
modelos de conducta para todos los niños, además de para los demás
profesores. Las autopercepciones de su prestigio en el ámbito de la
profesión son bajas, como se ve, por ejemplo, en el rechazo de sus
metodologías de enseñanza culturalmente sensibles y de sus luchas para
alcanzar papeles de liderazgo. Este último hallazgo se avala repetidamente
en estudios sobre profesores negros y de minorías étnicas y requiere la
monitorización a nivel nacional de las trayectorias de sus carreras.