Show simple item record

dc.contributor.authorBernabé Villodre, María del Mares_ES
dc.date.accessioned2017-04-19T12:36:51Z
dc.date.available2017-04-19T12:36:51Z
dc.date.issued2017-03
dc.identifier.citationBernabé Villodre, M.M. Canciones para una educación en valores interculturales. DEDiCA, 11: 173-190 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45797]es_ES
dc.identifier.issn2182-018X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/45797
dc.description.abstractLa actividad musical comparte muchas características con la Educación Intercultural, sobre todo, en cuanto a la organización del alumnado participante (grupalmente), al tipo de relación de trabajo entre ellos (cooperativo y colaborativo), al sentimiento colectivo promovido con sus actividades que contribuye a unirles más… Si bien, aunque dentro de la actividad musical podemos distinguir diferentes momentos de trabajo (canto, movimiento, improvisación, interpretación, audición) que pueden ajustarse en distinta medida a la Interculturalidad promovida en la legislación vigente, el trabajo auditivo de determinadas canciones puede promover una educación en valores interculturales más “asequible” para el alumnado. Estaríamos ante canciones con mensaje o una evolución de lo que en su tiempo fueron las canciones protesta; canciones que permitirán trabajar no solo el respeto de la alteridad cultural mediante la explicación de sus préstamos musicales, sino también un sentido más real de su valor intercultural al analizarse sus letras.es_ES
dc.description.abstractMusical activity shares many characteristics with Intercultural Education, especially in what concerns organizing the participation of students (in groups), the type of working relationship between them (cooperative and collaborative), the collective sentiment promoted by their activities, contributing to unite them... Therefore, although in musical activity we are able to distinguish different stages of the performed work (singing, movement, improvisation, interpretation, and hearing) that can be adjusted in various ways to the interculturalism promoted by current legislation, the auditory educational work of certain songs is more able to promote intercultural values in the students. We would be facing songs with a message or an evolution of what were the protest songs in its time; songs that will work not only respecting to cultural otherness by explaining its musical loans, but also a real sense of their intercultural value when analysing his lyrics.en_EN
dc.description.sponsorshipUniversidad de Granada. Grupo de Investigación "Análisis de la Realidad Educativa Andaluza (AREA)" (HUM672).es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licenseen_EN
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/en_EN
dc.subjectMúsica es_ES
dc.subjectCanciones es_ES
dc.subjectEducación intercultural es_ES
dc.subjectInterculturalidades_ES
dc.subjectRacismo es_ES
dc.subjectMusic en_EN
dc.subjectSongs en_EN
dc.subjectIntercultural Educationen_EN
dc.subjectInterculturalityen_EN
dc.subjectRacism en_EN
dc.titleCanciones para una educación en valores interculturaleses_ES
dc.title.alternativeSongs for education in intercultural valuesen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_EN
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License