Tourism websites in English as a source for the autonomous learning of specialized terminology. A CALL application
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos (AELFE)
Materia
English for Tourism Autonomous learning Terminology CALL Vocabulary acquisition Inglés turístico Aprendizaje autónomo Terminología Adquisición de vocabulario
Fecha
2016Referencia bibliográfica
Felices-Lago, A. Tourism websites in English as a source for the autonomous learning of specialized terminology. A CALL application. Ibérica, 31: 109-125 (2016). []
Patrocinador
This article is based on research carried out within the framework of the Project FFI2014-53788-C3-1-P, which is funded by the Spanish ministry of Economy and Competitiveness.Resumen
For years now, it has been an unquestioned fact that a large majority of
textbooks available in English for Tourism, either in book format, CD-Rom or
web site access are based on situations and professional contexts connected with
the Anglo-Saxon environment, even though the vast majority of graduates in
Tourism in Spain (and other countries) end up working in the region
(autonomous community) of origin or in the province of reference for studies.
There is, therefore, a clear dysfunction between the textbooks available in the
market and the materials and situations that the students will face in their
professional future. However, the Internet now allows us to exploit the
availability of vast quantities of local resources (websites, blogs, etc.) with their
corresponding versions in English, which include tourist information referring
to, for example, hotels, restaurants, historical and artistic heritage sites, tour
operators, travel agencies, trade fairs or specialized services at the national,
regional or communal levels. All these sites offer a special showcase of all the
linguistic resources available (be they lexical, syntactic or terminological ) that the
learners must acquire for their professional development. Consequently, the
purpose of this study is to offer the results of the computer-assisted language
learning (CALL) project entitled Autonomous Learning of Specialized Vocabulary in
English for Tourism (http://wdb.ugr.es/~afelices/), which takes into consideration
the previous premises in order to promote, as its title indicates, autonomous
learning in a more realistic professional context and to serve as a model for the
development of similar e-learning platforms in other regions or countries. Durante muchos años no se ha cuestionado el hecho de que una gran mayoría
de los manuales de inglés turístico disponibles, ya sea en formato libro, CD-Rom
o página web, se basen en situaciones y contextos profesionales vinculados al
entorno cultural anglosajón, aun cuando una amplísimo número de titulados en
Turismo en España (y otros países) desempeñen su actividad profesional en su
región o comunidad autónoma de origen o en la provincia donde culminaron sus
estudios. Por lo tanto, existe una evidente disfunción entre los manuales
disponibles en el mercado y los contenidos o situaciones en las que los
estudiantes tendrán que afrontar su futuro profesional. Sin embargo, Internet
nos permite actualmente aprovechar la disponibilidad de ingentes cantidades de
recursos del entorno próximo (portales, blogs, etc.) con sus correspondientes
versiones en inglés, que incluyen información turística sobre, por ejemplo,
hoteles, restaurantes, lugares de interés histórico o artístico, operadores
turísticos, agencias de viaje, ferias comerciales o servicios especializados. Estos
medios en la Red sirven para mostrar claramente todos los recursos lingüísticos
disponibles (ya sean estos léxicos, sintácticos o terminológicos que los
aprendices deben adquirir para su desarrollo profesional. En consecuencia, el
objetivo de este estudio es ofrecer los resultados del proyecto CALL titulado
Aprendizaje autónomo de vocabulario especializado en inglés turístico (http://
wdb.ugr.es/~afelices/), que parte de las premisas expuestas anteriormente y,
como su título indica, promueve el aprendizaje autónomo en un contexto
profesional más realista para servir como modelo de plataformas similares de elearning
en otras regiones o países.