Emotions, conversatinal systems and heterogeneous data sources
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Director
Castro Peña, Juan LuisDepartamento
Universidad de Granada. Departamento de Ciencias de la Computación e Inteligencia ArtificialMateria
Datos Sistemas interactivos (Informática) Inteligencia artificial Sociedad de la información Gestión del conocimiento Lingüística computacional
Materia UDC
681.5 3304
Date
2016Fecha lectura
2015-12-18Referencia bibliográfica
Eisman Cabeza, E.M. Emotions, conversatinal systems and heterogeneous data sources. Granada: Universidad de Granada, 2016. [http://hdl.handle.net/10481/41976]
Sponsorship
Tesis Univ. Granada. Departamento de Ciencias de la Computación e Inteligencia Artificial; This work has been partially supported by the Spanish Ministry of Science and Technology under research project TIN2007-67984-C02- 01, the regional Andalusian Government under research project TICP06- 01424, a FPU research and teaching fellowship from the Spanish Ministry of Education and Science.Abstract
The aim of this thesis is to provide solutions to three real problems
demanded by information society, within the field of conversational
agents and the world of natural language processing, which we have
faced in different projects. First of all, the improvement of the naturalness
of this kind of systems. This shortcoming reduces their credibility
and it can pose a big problem in certain applications. In second
place, the problem of information overload. We are in a time when
more and more information is stored online. However, many times
this is not completely well organized or its volume makes impossible
that it can be accessed efficiently. In third place, the access to heterogeneous
data sources. Nowadays, information is not usually stored in
just one location, but it is scattered across various sources that need
to be integrated, and each could have a different format and structure.
Along this thesis, we will study each one of these problems in depth.
We will analyze the different alternatives available in literature and
we will provide solutions in the form of methodologies, frameworks
and concrete systems. The contributions made have been published
on several journals and congresses both national and international,
and the developed systems are commercially available. La finalidad de esta tesis es aportar soluciones a tres problemas reales
demandados por la sociedad de la información, dentro del ámbito de
los agentes conversacionales y el mundo del procesamiento de lenguaje
natural, a los que nos hemos enfrentado en diferentes proyectos. En
primer lugar, la mejora de la naturalidad de este tipo de sistemas.
Esta limitación disminuye su credibilidad y puede suponer un gran
problema en determinadas aplicaciones. En segundo lugar, el problema
de la sobrecarga de información. Estamos en una época en la que
cada vez se almacena más información online. Sin embargo, muchas
veces esta no está del todo bien organizada o su volumen hace imposible
que se pueda acceder a ella de forma eficiente. En tercer lugar,
el acceso a fuentes de datos heterogéneas. Lo normal hoy en día es
que la información no esté almacenada en una sola localización, sino
que esté repartida por diversas fuentes que necesiten ser integradas,
y cada una de las cuales podría tener un formato y una estructura
diferente.
A lo largo de esta tesis, estudiaremos en profundidad cada uno de
estos problemas. Analizaremos las distintas alternativas disponibles
en la literatura y aportaremos soluciones en forma de metodologías,
entornos de trabajo y sistemas concretos. Las contribuciones realizadas
han sido publicadas en diversas revistas y congresos de carácter
nacional e internacional, y los sistemas desarrollados se encuentran
disponibles comercialmente.