Show simple item record

dc.contributor.authorGaber, Intidhar Ali
dc.date.accessioned2015-09-25T08:24:05Z
dc.date.available2015-09-25T08:24:05Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationGaber, I.A. La Pasión de Jesucristo y la Ta'zuya como formas del teatro religioso de duelo. Tonos Digital, 26: online (2014). [http://hdl.handle.net/10481/37657]es_ES
dc.identifier.issn1577-6921
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/37657
dc.description.abstractEl artículo se inscribe en el ámbito de los estudios sobre el teatro religioso, y más concretamente el teatro religioso de duelo. En este respecto, se ocupa de examinar y contrastar dos formas teatrales desarrolladas en dos culturas de cosmovisión diferente, eso es la cultura judeocristiana por un lado y la musulmana por otro. En este contexto intercultural y utilizando un enfoque analítico-comparativo, el estudio se centra en la representación de la pasión de Cristo y en la representación del martirio de Hussein, conocida como “Ta’ziya”, que forma parte esencial de la tradición y de la doctrina chií en el islam. El análisis contrastivo de de estas dos formas del teatro religioso toca temas de orden histórico y antropológico, además de lo cultural, religioso y literario para mejor explicar lo común y lo diferente en estas dos actuales manifestaciones dramáticas ritualizadas y profundizar en su análoga función socio-religiosa.es_ES
dc.description.abstractThe article falls within the field of religious theater studies, and more specifically the religious theater of mourning. In this respect, the article examines and contrasts two theatrical forms developed into two different world cultures, that is the Judeo-Christian culture on the one hand and the Muslim world on the other. In this intercultural context and using analytical and comparative approaches, the study focuses on the representation of the Passion of Christ and the representation of the martyrdom of Hussein, known as "Ta'ziya" which is an essential part of the tradition and Shia doctrine in Islam. The contrastive analysis of these two forms of religious drama touches on issues of historical and anthropological order, in addition to cultural, religious and literary ones in order to better explain what is common and what is different in these two current ritualized dramatic manifestations and to go deeply into their analogous socio-religious function.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Murciaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es_ES
dc.subjectRitualeses_ES
dc.subjectDuelo es_ES
dc.subjectFormas teatraleses_ES
dc.subjectPasiónes_ES
dc.subjectTa'ziyaes_ES
dc.subjectRitualses_ES
dc.subjectMourninges_ES
dc.subjectTheatrical formses_ES
dc.subjectPassiones_ES
dc.titleLa Pasión de Jesucristo y la Ta'zuya como formas del teatro religioso de dueloes_ES
dc.title.alternativeThe Passion of Christ and the Ta'ziya as forms of religious theather of mourninges_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License