Anthropometric characteristics and physical fitness level in relation to body weight status in Chilean preschool children
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Cadenas Sánchez, Cristina; Artero, Enrique G.; Concha, Fernando; Leyton, Bárbara; Kain, JulianaEditorial
Aula Médica; Sociedad Española de Nutrición Parenteral y Enteral (SENPE)
Materia
BMI (Body mass index) Overweight Muscular strength Speed Preschoolers IMC (Índice de masa corporal) Sobrepeso Fuerza muscular Velocidad Preescolares
Fecha
2015Referencia bibliográfica
Cadenas-Sánchez, C.; et al. Anthropometric characteristics and physical fitness level in relation to body weight status in Chilean preschool children. Nutrición Hospitalaria, 32(1): 346-353 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37237]
Patrocinador
They would like to thank the “Corporación Municipal de Educación y Salud” of Ñuñoa for funding the study. Likewise, we thank Francisco B. Ortega from the University of Granada, Spain, for his valuable comments on an earlier draft. Cristina Cadenas-Sánchez is supported by a grant from the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (BES-2014-068829).Resumen
The purpose of this study was to describe anthropometric
and physical fitness characteristics of low-income
Chilean preschool children and to examine whether
weight status influences children’s performance on fitness
tests. A total of 434 preschool children (246 boys;
5.48 ± 0.31 years) participated in our study. Anthropometry
(weight, height, body mass index -BMI- and waist
circumference) and fitness tests (handgrip strength test,
standing long jump and 20 m sprint) were assessed by
trained nutritionists and physical education teachers,
respectively. Significant differences in anthropometry
and fitness tests between boys and girls were found. The
prevalence of overweight was higher in girls; in contrast
to that of obesity. Compared to normal-weight children,
overweight/obese boys and girls were heavier and
had greater waist circumference (P < 0.001), were taller
(P ≤ 0.002), and showed higher performance in handgrip
strength (P ≤ 0.027) but not in standing long jump nor
20 m sprint (P ≥ 0.052). Screening physical fitness levels
in overweight/obese preschool children could be an important
tool in order to design an efficacy physical activity
programme. El objetivo de este estudio fue describir las características
antropométricas y el nivel de condición física de
preescolares chilenos de bajo nivel socioeconómico y examinar
si el estado ponderal influye en el rendimiento de
los niños en las pruebas de condición física. Un total de
434 preescolares (246 niños; 5,48 ± 0,31 años) participaron
en nuestro estudio. Antropometría (peso, talla, índice
de masa corporal –IMC– y perímetro de cintura) y tests
de condición física (test de fuerza de prensión manual,
test de salto de longitud y 20 m sprint) fueron evaluados
por nutricionistas entrenados y profesores de educación
física, respectivamente. Se encontraron diferencias significativas
en antropometría y tests de condición física
entre niños y niñas. La prevalencia de sobrepeso fue
mayor en las niñas; en contraste con la de la obesidad.
En comparación con los preescolares con normopeso, los
niños y niñas con sobrepeso/obesidad pesaron más y tuvieron
mayor perímetro de cintura (P < 0.001), eran más
altos (P ≤ 0.002) y mostraron mayor rendimiento en el test
de fuerza de prensión manual (P ≤ 0.027), pero no en el
test de salto de longitud ni en el test de sprint de 20 m
(P ≥ 0.052). Detectar los niveles de condición física en preescolares
con sobrepeso/obesidad puede ser una herramienta
importante para diseñar programas eficaces de
actividad física.