Afficher la notice abrégée

dc.contributor.authorMadrid Fernández, Daniel 
dc.date.accessioned2014-05-28T06:22:28Z
dc.date.available2014-05-28T06:22:28Z
dc.date.issued2011-01
dc.identifier.citationMadrid, D. Racial and social discrimination in the EFL class: the case of the roma minority. Porta Linguarum, 15: 71-91 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/31984]es_ES
dc.identifier.issn1697-7467
dc.identifier.otherD.L.: GR 43-2004
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/31984
dc.description.abstractThis paper aims to study Andalusian students’ and teachers’ perceptions of social and racial discrimination in the EFL class with special reference to the Roma (gypsy) minority. After a brief introduction on racial discrimination in the world, figures are presented to illustrate the situation in Spain, especially with regard to the Roma ethnic minority in Andalusian schools. The main premises of critical race theory and some studies which have contributed to clarifying the extent of racial discrimination in present day society are also revised. Our study explores how students and teachers at Primary, Secondary and Tertiary academic levels perceive the treatment given by teachers to students of different social classes and to the Roma minority in particular. A sample of 459 students and 14 schools has been used. Of this group 59 students were attending two schools with a high Roma population in the city of Granada. The results indicate that students and teachers do not perceive a high degree of discrimination, but some of them do, as is often reported in sociological studies.es_ES
dc.description.abstractEste artículo se propone estudiar la percepción del alumnado y profesorado andaluz sobre la discriminación social y racial en la clase de inglés como lengua extranjera con especial referencia a la minoría gitana. Después de una breve introducción sobre la discriminación racial en el mundo, se presentan algunas cifras que ilustran la situación en España, especialmente con la minoría gitana en las escuelas andaluzas. También revisamos los postulados principales de la teoría crítica de la raza y algunos estudios que han contribuido a clarificar hasta qué punto existe discriminación racial en la sociedad de hoy. Nuestro estudio explora las percepciones de profesores y alumnos de Primaria, Secundaria y Universidad sobre el tratamiento que se le da al alumnado perteneciente a diferentes clases sociales y a la minoría gitana en particular. Hemos usado una muestra de 459 alumnos y 14 colegios, entre los cuales había 59 alumnos que asistían a escuelas con una alta población gitana en la ciudad de Granada. Los resultados indican que los estudiantes y el profesorado no perciben, en general, un alto grado de discriminación, pero algunos sí que lo detectan tal y como muestran algunos estudios sociológicos sobre el tema.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es_ES
dc.subjectDiscrimination es_ES
dc.subjectStudents es_ES
dc.subjectGypsyes_ES
dc.subjectRoma minorityes_ES
dc.subjectTeachers es_ES
dc.subjectPercepción es_ES
dc.subjectDiscriminación es_ES
dc.subjectGitanos es_ES
dc.subjectPerception es_ES
dc.subjectEstudiantes es_ES
dc.subjectProfesores es_ES
dc.titleRacial and social discrimination in the EFL class: the case of the roma minorityes_ES
dc.title.alternativeDiscriminación social y racial en la clase de inglés como LE: el caso de la minoría gitanaes_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/Digibug.31984


Fichier(s) constituant ce document

[PDF]

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License