Detecting learning disorders in students' written production in the foreign language: Are learner corpora of any help?
Metadata
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Díez Bedmar, María BelénEditorial
Universidad de Granada
Materia
Disorders in written expression Dysorthographia Computer-aided error analysis Longitudinal learner corpus Trastornos de la expresión escrita Disortografía Análisis de errores informatizado Corpus de estudiantes longitudinal
Date
2011-01Referencia bibliográfica
Díez Bedmar, M.B. Detecting learning disorders in students' written production in the foreign language: Are learner corpora of any help?. Porta Linguarum, 15: 35-54 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/31982]
Abstract
This paper reports on the possibility to detect learning disorders when
conducting Computer-aided Error Analysis (CEA). The study of a longitudinal learner
corpus compiled at the Universidad de Jaén (Spain) and error-tagged with the Université
Louvain Error Editor (Hutchinson, 1996; Dagneaux, Denness, Granger and Meunier,
1996) reveals that the disorder of written expression, i.e. dysorthographia, may be
detected in the students’ production in the foreign language. Failure in recognising
symptoms of this disorder may lead to incorrect interpretations of the CEAs, as the
errors found in a learner corpus may be misleadingly attributed to the student’s language
acquisition process rather than to his or her learning disorders. Este artículo muestra la posibilidad de detectar trastornos de aprendizaje
a la hora de realizar un análisis de errores informatizado. El estudio de un corpus de
estudiantes longitudinal, compilado en la Univesidad de Jaén (España) y anotado con
el anotador Université Louvain Error Editor (Hutchinson, 1996; Dagneaux, Denness,
Granger and Meunier, 1996) muestra que es posible detectar un trastorno de la expresión
escrita, disortografía, en la producción de estudiantes de inglés como lengua extranjera.
Si los síntomas de este trastorno no se detectan, las interpretaciones de los
resultados del análisis de errores informatizado pueden ser incorrectas, ya que los
errores encontrados en un corpus de estudiantes se pueden atribuir de forma errónea
al proceso de aprendizaje de idiomas del sujeto y no a su trastorno de aprendizaje.