Adult task-based and communicative L2 teaching and L2 teachers’ search for complicity: R, a case study
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
L2 Teaching/learning Teacher Learner Interaction Self-presentation Enseñanza/aprendizaje Profesor Aprendiz Interacción Presentación de la persona
Fecha
2009-06Referencia bibliográfica
Aguilar Río, J.I. Adult task-based and communicative L2 teaching and L2 teachers’ search for complicity: R, a case study. Porta Linguarum, 12: 75-89 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31872]
Resumen
Communicative and task-based foreign language (L2) teaching allow the
use of participants’ personal attitudes and circumstances in order to introduce linguistic
and communicative elements in contexts accounting for conversational routines similar to
those of the L2 community. Engaged in interactions resulting from such routines, teacher
R shifted at times from his L2 expert role to that of interaction participant, characterised
by a feature described as search for complicity towards learners. By examining R’s
qualitative corpus of English classes, completed by interviews with R and with learners,
we point out some possible didactic implications from this search for complicity feature. El enfoque comunicativo y por tareas en enseñanza de lenguas extranjeras
(L2) permite el empleo de informaciones personales para presentar elementos de la L2
en contextos que reproducen los de la comunidad meta. Durante las interacciones con los
aprendices, el profesor R alterna en ocasiones su papel de experto en la L2 con el de
participante en la comunicación, caracterizado por una búsqueda de complicidad con los
aprendices. A partir de extractos de sus clases de inglés y de entrevistas con R y con los
aprendices, nos interesamos por los posibles efectos didácticos de esta búsqueda de
complicidad.