Teacher beliefs in a CLIL education project
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Teacher beliefs Conceptualización de la enseñanza CLIL (Content language integrated learning) Bilingual education Educación bilingüe
Fecha
2008-06Referencia bibliográfica
Pena Díaz, C.; Porto Requejo, M.D. Teacher beliefs in a CLIL education project. Porta Linguarum, 10: 151-161 (2008). []
Resumen
One of the most important and interesting questions which researchers
studying teaching behaviour have sought to find out is why teachers teach the way they
do. The answer to this question ineludibly takes us to the study of teacher beliefs. It is
fundamental to conceptualise what teachers believe to be able to understand the way they
teach. This paper is part of a research project at the university of Alcalá (Spain) which
seeks to study the needs of teachers involved in a bilingual teaching project being carried
out in a number of primary schools in Madrid since 2003, whose main object is to
integrate the teaching of a foreign language in content subjects (CLIL). The analysis of
questionnaires given to teachers working in the project, together with the background
research carried out will undoubtedly help us improve our knowledge about teacher
beliefs. It is important to mention that most of the teachers working in the aforementioned
project have never experienced bilingual teaching or rather CLIL (content language integrated
learning). The analysis of their answers to these questionnaires together with some background
research will evidence some fears and anxieties about this new way of teaching
and the difficulties to abandon certain old conceptions and accept some innovative ones. Sin duda una de las preguntas más significativas e interesantes para los que
trabajan en el campo de la didáctica es porqué enseñan los profesores de una determinada
manera. La respuesta a esta pregunta nos lleva ineludiblemente al estudio de la conceptualización
de creencias didácticas por parte del profesorado. A su vez, el estudio sobre
la conceptualización es fundamental para poder entender cómo enseñan los docentes.
Este trabajo forma parte de un proyecto de investigación de la Universidad de Alcalá que
pretende estudiar las necesidades del profesorado involucrado en un proyecto bilingüe
que se está llevando a cabo en un gran número de colegios públicos de primaria en la
Comunidad de Madrid desde 2003 y cuyo objetivo es integrar la enseñanza de una
segunda lengua en las asignaturas curriculares (CLIL). El análisis de cuestionarios realizados
por profesorado que trabaja en este proyecto así como el estudio de trabajos
anteriores sobre el tema nos ayudará sin duda a mejorar nuestros conocimientos sobre las
creencias de estos docentes. Es importante el hecho de que estos profesores jamás hayan
impartido clase en enseñanza bilingüe. A través de los cuestionarios intentaremos averiguar
qué opinan sobre su docencia, además de revelarnos sus miedos y necesidades sobre
este nuevo tipo de enseñanza y las dificultades que plantea dejar atrás viejos prejuicios
para aceptar nuevos e innovadores métodos.