Second language attrition: are different nouns equally likely to be lost?
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Universidad de Granada
Materia
Attrition Pérdida de nivel Reception Recepción Production Producción Contextualized vs non-contextualized words Palabras contextualizadas vs no contextualizadas Abstract vs concrete words Nombres abstractos vs concretos High- vs low frequency words Palabras de alta y baja frecuencia
Fecha
2007-06Referencia bibliográfica
Marefat, H.; Rouhshad, A. Second language attrition: are different nouns equally likely to be lost?. Porta Linguarum, 8: 85-98 (2007). [http://hdl.handle.net/10481/31621]
Resumen
This study aimed at investigating L2 attrition of vocabulary in adult
Iranian learners of English at four different proficiency levels. A 40-item vocabulary test
measured their productive and receptive vocabulary in and out of context for concrete
and abstract nouns with different frequencies. After an interval of 3 months, subjects
took the same test. The results revealed that there is no significant difference between
the attrition rate of concrete and abstract nouns across different proficiency levels. Moreover,
advanced learners who did not participate in classes and had no exposure to English
throughout the 3 months interval demonstrated a significant amount of attrition in noncontextualized
nouns. Besides, those learners who continued participating in English
classes demonstrated attrition in receptive vocabulary but advanced non-continuing learners
underwent attrition in productive vocabulary. Additionally, both continuing and noncontinuing
learners except advanced ones underwent attrition in low-frequency nouns.
These findings suggest that certain words are more vulnerable to attrition and that even
learners who are still in the process of learning English are susceptible to it. Este estudio tiene como objeto investigar la pérdida de vocabulario en la
segunda lengua en aprendices iraníes adultos de inglés que se encuentran en cuatro
niveles distintos de competencia. Un test de 40 ítems medía su vocabulario (nombres
concretos y abstractos con diferente frecuencia) a nivel de producción y recepción dentro
y fuera de un contexto. Después de un intervalo de 3 meses, los sujetos hicieron el
mismo test. Los resultados revelaron que no existe diferencia significativa entre el grado
de pérdida de nombres concretos y abstractos en diferentes niveles de competencia.
Además, los aprendices más aventajados que no participaron en clases ni estuvieron
expuestos a la lengua inglesa durante los tres meses de intervalo mostraron una cantidad
de pérdida significativa en nombres no contextualizados. Además, aquellos aprendices
que continuaron asistiendo a clases de inglés mostraron una pérdida en recepción de
vocabulario mientras que los aprendices avanzados sufrieron pérdidas en vocabulario de
producción. Además, los dos grupos, los que siguieron las clases y los que no, a excepción
de los de un nivel avanzado, sufrieron pérdidas en nombres de baja frecuencia.
Estos hallazgos sugieren que ciertas palabras son más vulnerables ante esa pérdida y que
incluso son susceptibles de ello los aprendices que están aún en el proceso de aprendizaje
de la lengua inglesa.