Introducing self-directed learning in an innovationfriendly institutional context
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Universidad de Granada
Materia
French as a foreign language Francés como lengua extranjera Self-directed learning Aprendizaje auto-dirijido Adviser role Rol del asesor
Fecha
2006-06Referencia bibliográfica
Bailly, S.; Carette, E. Introducing self-directed learning in an innovationfriendly institutional context. Porta Linguarum, 6: 77-97 (2006). [http://hdl.handle.net/10481/30662]
Resumen
The setting of this experiment is that of the DEFLE, French Department
for Foreign Students. It is an old department of the University of Nancy2, originally
designed for the training of foreign students to prepare them to study a wide range of
subjects. Studies of French as a Foreign Language (FFL) were organized exclusively in
terms of classes (learning with a teacher), until the CRAPEL, through E. Carette, became
head of the Department in 2003. She decided, with the CRAPEL researchers, to change
the FFL training offer, introducing a part of self-directed learning sessions in students’
timetable. This research aims at analysing the potential obstacles to the introduction of
self-directed learning sessions in the DEFLE, through direct observation of classes and
self-directed learning sessions, analysis of questionnaires and practice sheets filled in by
students, of outcome sheets filled in by counsellors, and of a collective discussion on
advisers’ practices. El marco de este experimento es el Departamento de Francés como Lengua
Extranjera (DEFLE). Es un viejo departamento de la Universidad Nancy2 (Francia),
diseñado originalmente para la formación de los estudiantes extranjeros para prepararles
en sus estudios universitarios. Los estudios del francés como lengua extranjera (FFL en
el texto) fueron organizados exclusivamente en términos de clases (aprender con un
profesor), hasta el CRAPEL, con E. Carette, tomó la dirección del Departamento en
2003. Ella decidió, con los investigadores del CRAPEL, cambiar la oferta de la formación
de FFL, introduciendo una parte de aprendizaje autodirigido en el horario de los
estudiantes, utilizando el centro de recursos de la Universidad (CLYC). Esta investigación
tiene como objetivo analizar los obstáculos potenciales a la introducción de una
innovación como el aprendizaje autodirigido en el DEFLE, apoyándose sobre la observación
directa de clases y del trabajo autodirigido, el análisis de cuestionarios, de evaluaciones
suministradas por los estudiantes sobre sus maneras de aprender en el CLYC,
de evaluaciones facilitadas por los asesores sobre sus maneras de asesorar, y de una
discusión colectiva sobre las acciones de los asesores.