Object-oriented philosophy and the comprehension of scientific realities
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Show full item recordAuthor
García Díaz, PalomaEditorial
Universidad Autónoma de Barcelona
Materia
Filosofía Objetos Ocasionalismo secular Relacionismo Teoría cuádruple Teoría simple Object-oriented Philosophy Secular occasionalism Fourfold theory Onefold theory
Date
2011Referencia bibliográfica
García Díaz, P. Object-oriented philosophy and the comprehension of scientific realities. Athenea Digital, 11(1): 225-238 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/29907]
Abstract
In this essay I focus on Graham Harman’s Prince of
Networks, the first treatise entirely devoted to address
the metaphysics of Bruno Latour. I explain how Harman
highlights the philosophical roots and principles of
latourian object-oriented philosophy. Furthermore, I
analyze how Harman emphasizes both a new secular
occasionalism as well as the new form of realism within
Latour’s conception of reality featured as relationism.
Besides, I also stress that Harman does not only
defend the philosophy of Latour enthusiastically. This
philosopher compares his own metaphysical
commitments and his fourfold theory of reality to the
one-fold theory found at Latour’s philosophy. Finally, I
assess Harman’s review of Bruno Latour’s work and I
argue that some problems within Latour’s conception of
reality are better understood when they happen to be
explained in terms of the philosophy of science. I tackle
briefly this task in what concerns the very
comprehension of Latour’s occasionalism. En este ensayo reflexiono sobre el primer tratado consagrado a la metafísica de Bruno Latour, la obra de Graham Harman Prince of Networks. Explico cómo Harman pone de relieve las raíces y principios de la filosofía orientada a los objetos latouriana. Asimismo, analizo cómo Harman habla de la concepción ontológica de Latour desde un nuevo modelo de ocasionalismo secular y desde una nueva forma de realismo, el relacionismo. Sin embargo, Harman no sólo defiende con entusiasmo la metafísica de Latour. Este filósofo compara su posición metafísica, comprometida con una teoría cuádruple, con la teoría simple de la realidad latouriana. Asimismo, evalúo la revisión que Harman realiza de la obra de Latour y defiendo que algunos problemas del filósofo francés se comprenden mejor si son explicados desde la filosofía de la ciencia. Abordo brevemente esta tarea en lo que atañe a la concepción del ocasionalismo de Latour.