The bilingual dictionary and foreign language learning: facts and opinions
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Attitude Biligual dictionary Primary education Secundary education Vocabulary learning Actitud Adquisición léxica Diccionario bilingüe Educación primaria Educación secundaria
Date
2013-06Referencia bibliográfica
Alcaraz Mármol, G; Almela Sánchez-Lafuente, A. The bilingual dictionary and foreign language learning: facts and opinions. Porta Linguarum, 20: 89-101 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/29563]
Abstract
Despite the eminently communicative approaches to FL, learners still feel the need to have almost immediate access to the meaning or form of foreign words. With this premise in mind, we have conducted the present study on the bilingual dictionary,
being our goal twofold. Firstly, we compare the task where the dictionary is required
with other three tasks where it is not used. Then, the results of the dictionary task are
compared to the participants’ opinion about the dictionary. Results suggest that the use
of the dictionary is not as efficient as expected. Yet, a positive attitude towards this tool prevails among the best performers. A pesar del enfoque eminentemente comunicativo que impera en el aprendizaje
de lenguas, los estudiantes siguen teniendo esa necesidad de acceder de manera casi inmediata a la forma o significado de las palabras en una segunda lengua. Bajo esta premisa se ha llevado a cabo este estudio sobre el uso del diccionario bilingüe, en el que se persigue un doble objetivo. Primero se compara el efecto sobre el aprendizaje
léxico de una tarea con diccionario con otras de distinta índole. Tras ello, los
resultados de la primera se comparan con las opiniones de los estudiantes acerca de esta herramienta. Los resultados sugieren que el uso del diccionario no es tan eficaz como se esperaba. No obstante, los participantes que mejor puntúan muestran una actitud positiva hacia esta herramienta.