Determining factors of the academic performance on "listening" of spanish students of EFL. Results from the ESLC.
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Universidad de Granada
Materia
Language proficiency Listening Language-friendly living environments Spanish EFL learners ESLC Competencia lingüística Comprensión oral Ambientes lingüísticos amables
Fecha
2013-06Referencia bibliográfica
Vez, J. M. ; Martínez Piñeiro, E.; Lorenzo Rodríguez, A. Determining factors of the academic performance on "listening" of spanish students of EFL. Results from the ESLC.. Porta Linguarum, 20: pp-pp (2013). [http://hdl.handle.net/10481/29558]
Resumen
The European Survey on Language Competences (ESLC), the first survey of its kind carried out in the world, was designed to collect information about the foreign language proficiency of students in the last year of lower secondary education (ISCED2) or the second year of upper secondary education (ISCED3) in European participating countries. Spain’s participation in the ESLC has provided comprehensive data about the teaching and learning of foreign languages in our country and a means to compare data with other Adjudicated Entities. The information collected will be highly valuable to improve our students’ language proficiency. By means of the analysis of
the ESLC database, we have tried to corroborate the hypothesis that target language exposure and use in non-formal contexts leads to better results in ‘listening’. Data from the ESLC show that the students from countries with the best results in listening are often exposed to English outside school, within the context of language-friendly living environments, while those with poorer results -as it is the case of Spanish studentshave very little contact with this language and few opportunities for a meaningful and interactive social use. By investigating language learning results in ‘listening’, we are now in better conditions to suggest that the notion of ‘input’ can be replaced by the
more ecological notion of ‘affordance’, which refers to the relationship between properties of the environment and the active learner. El Estudio Europeo de Competencia Lingüística (EECL), la primera macroencuesta
de este tipo que se hizo en el mundo, fue diseñada pensando en obtener información sobre el dominio en lenguas extranjeras del alumnado en su último año de educación secundaria obligatoria (4º de ESO) o en el segundo del bachillerato (2º de Bachillerato) en los países europeos que configuraron la muestra. La participación
de España en el EECL nos permite disponer de datos completos sobre la enseñanza y aprendizaje de lenguas extranjeras en nuestro país y, al tiempo, nos facilita un análisis comparativo con los resultados de otros socios europeos que han colaborado en el estudio.
La información obtenida tendrá un gran valor a la hora de mejorar la competencia en idiomas de nuestro alumnado. Mediante el análisis de las bases de datos del EECL,
hemos pretendido corroborar la hipótesis de que la exposición a la lengua extranjera
y su uso en contextos no formales conduce a mejores resultados en la actividad de
‘comprensión oral’. Los datos del EECL evidencian cómo el alumnado de los países
que obtienen mejores resultados en comprensión oral tiene mayor grado de exposición al inglés fuera del ámbito escolar, en contextos lingüísticos amables, mientras que aquellos que obtienen peores resultados -como es el caso del alumnado español- tienen muy poco contacto con esta lengua y pocas ocasiones para usarla socialmente de forma significativa e interactiva. La investigación de los resultados competenciales en ‘comprensión oral’ nos sitúa en una mejor posición a la hora de sugerir que el concepto de ‘input’ puede ser substituído por la noción más ecológica de ‘facilitadores de interacción con el entorno’, que hace referencia a las relaciones entre las propiedades del ambiente y el aprendiz inmerso.