Effects on adolescents' lipid profile of a fitness-enhancing intervention in the school setting: the EDUFIT study
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Ardoy, Daniel N.; Artero, Enrique G.; Ruiz Ruiz, Jonatan; Labayen, Idoia; Sjöström, Michael; Castillo Garzón, Manuel J.; Ortega Porcel, Francisco BartoloméEditorial
Sociedad Española de Nutrición Parenteral y Enteral
Materia
Adolescent Controlled trial Fitness Physical education Lipid profile Adolescente Ensayo controlado Forma física Perfil lipídico
Fecha
2013Referencia bibliográfica
Ardoy, D.N.; et al. Effects on adolescents' lipid profile of a fitness-enhancing intervention in the school setting: the EDUFIT study. Nutrición Hospitalaria, 28(1): 119-126 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/28778]
Resumen
Observational studies have reported an association among physical activity, fitness and lipid profile in youth. The purpose of this study was to analyse the effect of a school-based intervention focused on increasing the number and intensity of Physical Education (PE) sessions a week, on adolescents' lipid profile.
METHODS:
A 4-month group-randomized controlled trial was conducted in 67 adolescents (12-14 years-old) from South-East Spain, 2007. Three school classes were randomly allocated into control group (CG), experimental group-1 (EG1) and experimental group-2 (EG2). The CG received the usual PE in Spain (2 sessions/week), the EG1 received 4 PE sessions/week, and the EG2 received 4 PE sessions/week of high intensity. The main study outcomes were fasting levels of total cholesterol, high-density lipoprotein cholesterol (HDLc), low-density lipoprotein cholesterol (LDLc) and triglycerides. All the analyses were adjusted for sex, sexual maturation, attendance and baseline value of the outcome studied.
RESULTS:
The intervention did not positively affect cardio-metabolic parameters except for LDLc, that was marginally yet significantly reduced in EG2 (-10.4 mg/dl), compared with the CG (+4.1 mg/dl) (p = 0.04); no differences were observed however for the LDLc/HDLc ratio. No significant effects were observed in EG1.
DISCUSSION:
Overall, a 4-month school-based physical activity intervention did not substantially influence lipid profile in adolescents. However, the results suggest that increasing both frequency and intensity of PE sessions had a modest effect on LDLc in youth. Future studies involving larger sample sizes and longer interventions should focus on the separate effects of volume and intensity of PE. Objetivos: Los estudios observacionales han notificado una asociación entre la actividad física, la forma física y el perfil lipídico en la juventud. El propósito de este estudio fue analizar el efecto de una intervención basada en la escuela centrada en aumentar el número y la intensidad de las sesiones de educación física (EF) a lo largo de la semana, en el perfil lipídico de los adolescentes. Métodos: Se realizó un estudio controlado de distribución aleatoria en 67 adolescentes (12-14 2013s) del sudeste de España, en 2007. Tres clases fueron distribuidas al azar a un grupo control (GC), un grupo experimental-1 (GE1) y un grupo experimental-2 (GE2). El GC recibió las sesiones habituales de EF en España (2 sesiones semanales), el GE1 recibió 4 sesiones de EF /semana y el GE2 recibió 4 sesiones de EF /semana de alta intensidad. Los criterios de valoración principales del estudio fueron las concentraciones en ayunas de colesterol toral, lipoproteínas de densidad elevada-colesterol (HDLc), lipoproteínas de densidad baja-colesterol (LDLc) y de triglicéridos. Se ajustaron todos los análisis para el sexo, maduración sexual, asistencia y valor basal de la variable estudiada. Resultados: La intervención no afectó de forma positiva a los parámetros cardiovasculares a excepción de las LDLc que disminuyeron marginal aunque significativamente en el GE2 (-10,4 mg/dl), en comparación del GC (+4,1 mg/dl) (p = 0,04); sin embargo, no se observaron diferencias para el cociente LDLc/HDLc ratio. No se observaron efectos significativos en el GE1. Discusión: De forma global, una intervención de actividad física basada en la escuela durante 4 meses no influyó de forma sustancial en el perfil lipídico de los adolescentes. Sin embargo, los resultados sugieren que el aumentar tanto la frecuencia como la intensidad de las sesiones de EF tiene un efecto modesto sobre las LDLc en los jóvenes. Los estudios futuros que impliquen una muestra mayor e intervenciones más duraderas deberían centrarse en los efectos separados del volumen e intensidad de la EF.