Transversality of mathematical modelling techniques in Pharmacy by means of a spreadsheet
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Ocaña Lara, Francisco Antonio; Valderrama Bonnet, Mariano José; Aguilera, A.M.; Matilla-Hernández, A.; Talavera Rodríguez, Eva MaríaEditorial
Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Materia
Pharmacy Modelo matemático Mathematical model Representación gráfica Data visualization Hoja de cálculo Spreadsheet Transversalidad Transversality
Fecha
2010Referencia bibliográfica
Ocaña Lara, F.A.; et al. Transversality of mathematical modelling techniques in Pharmacy by means of a spreadsheet. Ars Pharm 2010; 51. Suplemento 2: 575-583. [http://hdl.handle.net/10481/27387]
Resumen
The implementation of the EHEA in Pharmacy studies will lead to foster student self-learning. This
way the student abilities to apply knowledge, learned in some subjects, to search knowledge in any
other will be tested. Among such applicative knowledge, we can consider the mathematical modelling
techniques, included in the field of Mathematics. This article draws attention to the usefulness of
popular spreadsheets for Pharmacy students interested in the application of mathematical modelling techniques. Roughly speaking, a pharmacy student will probably have to perform mathematical calculations and experimental data visualizations, especially in the practice syllabus of some of his subjects. The use of
software is important in this respect, not only in the learning step of the mathematical concepts in the
corresponding math subject, but also in its application to other Pharmacy subjects. What application
software can be chosen for the students? Although there are many candidates, a spreadsheet offers
some capabilities that make it ideal for a Pharmacy student: short learning time, wide availability on
different computer platforms and flexibility to carry out a variety of computational tasks.
Finally, we present a Web page which provides self-learning material to Pharmacy students for
harnessing the potential offered by the spreadsheets Excel (Microsoft Office) and Calc (OpenOffice.org) in the study of their subjects in Pharmacy. La implantación del EEES en las titulaciones en Farmacia va a significar la potenciación del
autoaprendizaje por parte del alumno. Esto va a poner a prueba la capacidad de aplicar conocimientos
adquiridos en unas materias, para entender y conocer otras. Entre dichos conocimientos, se encuentran
las técnicas de modelado matemático, incluidas en el campo de las Matemáticas. El presente artículo
reflexiona acerca de la utilidad de las populares hojas de cálculo como software dirigido al alumno.
Un alumno de Farmacia, probablemente, tendrá que realizar cálculos matemáticos y representaciones
gráficas con datos experimentales, muy especialmente en las prácticas de algunas de sus asignaturas.
La utilización de un software es, en este sentido, especialmente importante, no sólo en la fase de
aprendizaje de dichos conocimientos matemáticos en la correspondiente asignatura del título, sino a la
hora de disponer de una herramienta que facilite su aplicación en otras. ¿Qué software podemos elegir
para el alumno? A pesar de que existen multitud de candidatos, una hoja de cálculo reúne una serie de
características que la hacen idónea para un alumno de Farmacia: corto tiempo de aprendizaje, amplia
disponibilidad en distintas plataformas y flexibilidad para poder realizar una gran diversidad de tareas,
entre otras propiedades.
Finalmente, como ejemplo se presenta una página Web,
http://www.ugr.es/~focana/farmaspreadsheet.htm, que facilita material para ayudar al alumno de
Farmacia a aprovechar las posibilidades que ofrecen las hojas de cálculo Excel (Microsoft Office) y Calc (OpenOffice.org) en el estudio de sus asignaturas en Farmacia.