Show simple item record

dc.contributor.authorRodríguez Herrero, Virginia
dc.date.accessioned2012-06-26T07:33:00Z
dc.date.available2012-06-26T07:33:00Z
dc.date.issued2012-06
dc.identifier.citationRodríguez Herrero, Virginia. Cine, sociología y antropología. La construcción social de la ficción cinematográfica. En: Gazeta de Antropología, Nº 28 /1, 2012, Artículo 13. [http://hdl.handle.net/10481/20643]en_US
dc.identifier.issn0214-7564
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/20643
dc.description.abstractLa construcción social de la creación cinematográfica abarca, entre otros, el concepto de ficción. Más allá del cine, el ser humano es un animal mimético por naturaleza, de modo que la ficción ha existido siempre en forma de imitaciones por vías diversas. Pero la ficción supera la mera recreación de la realidad y en su interior caben la ilusión, la fantasía o la locura. Y es que construir ficciones implica un acto simultáneo de creación y de imitación. La ficción es la realidad del cine, de modo que éste es tan real como irreal, al ser la ficción algo intangible. La construcción social de la ficción por parte de los cineastas españoles hace de ella una descripción verdadera del mundo, una vía para poder reconocer, comprender y vivir la realidad sin la responsabilidad que implica hacerlo de manera directa.en_US
dc.description.abstractThe social construction of the cinematographic creation includes the notion of fiction, among others. Beyond the cinema, the human being is a mimetic animal by nature, so that fiction has always existed, and the different kinds of imitations are a good example of this. However, fiction is more than the simple recreation of the reality and dreams, as it also encompasses fantasy and madness. Building fictions is a simultaneous act of creation and imitation. The fiction is the reality of the cinema, and that is as real as unreal because fiction is intangible. According to the social construction of the fiction made by Spanish filmmakers, fiction is a real description of the world, a way to recognize, understand, and live life without the responsibility of doing everything in person.en_US
dc.description.sponsorshipGrupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granadaen_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherPedro Gómezen_US
dc.relation.ispartofseriesGazeta de Antropología;Nº 28 /1, 2012, Artículo 13
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectCine en_US
dc.subjectSociología en_US
dc.subjectAntropología en_US
dc.subjectFicciónen_US
dc.subjectConstrucción socialen_US
dc.subjectCinemaen_US
dc.subjectSociology en_US
dc.subjectAnthropology en_US
dc.subjectFiction en_US
dc.subjectSocial constructionen_US
dc.titleCine, sociología y antropología. La construcción social de la ficción cinematográficaen_US
dc.title.alternativeCinema, sociology, and anthropology. The social building of the fiction filmen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US


Files in this item

[HTML]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License