Show simple item record

dc.contributor.authorSouza, Elizeu Clementino de
dc.contributor.authorSantos, Fábio Josué Souza dos
dc.contributor.authorPinho, Ana Sueli Teixeira de
dc.date.accessioned2011-09-08T07:43:01Z
dc.date.available2011-09-08T07:43:01Z
dc.date.issued2011-09-08T07:43:01Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/17426
dc.description.abstractEste artículo presenta una discusión sobre la educación en el medio rural en el estado de Bahía, Brasil. Las áreas rurales poseen los peores indicadores educativos. Debido a los procesos históricos de urbanización y de desarrollo industrial, las áreas rurales fueron excluidas de las agendas políticas, sociales y educativas de la modernización. El texto intenta comprender cómo se produce la articulación entre sujetos, prácticas pedagógicas y territorios locales. Para ello, se estudian los sujetos y prácticas pedagógicas de docentes de aulas unitarias del territorio del Recôncavo del sur (municipio de Amargosa, estado de Bahía). Se pretende identificar y analizar las representaciones de los docentes de escuelas unitarias rurales sobre el espacio (el campo y la escuela), los sujetos (los docentes mismos y sus alumnos) y las propias escuelas unitarias.en_US
dc.description.abstractThis paper is focused on rural education in the state of Bahia, Brazil. The rural areas have very low educational indicators. As a result of historical processes of urbanization and industrial development, the rural areas have been excluded of political, social and educational modernization. This text looks at the understanding of complex relations amid people, educational activities and local territories. This texts is focused on the subjects and pedagogical approaches by teachers working in one-classroom schools in southern Recôncavo (Amargosa, Bahia). Specifically the paper aims to identify and analyze teachers’ representations of rural schools on space (the countryside and the school), the subjects (both teachers and pupils), and one-classroom schools.en_US
dc.description.sponsorshipGrupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granadaen_US
dc.language.isospaen_US
dc.relation.ispartofseriesrev152ART8.;152
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectEducación rural en_US
dc.subjectDiversidades ruralesen_US
dc.subjectEscuelas rurales en_US
dc.subjectBiografizaciónen_US
dc.subjectProfesores en ámbito ruralen_US
dc.subjectRural educationen_US
dc.subjectRural diversitiesen_US
dc.subjectRural schools en_US
dc.subjectBiographicityen_US
dc.subjectTeachers in rural areasen_US
dc.titlePrácticas educativas y territorios rurales: sujetos y prácticas pedagógicas en las escuelas rurales del estado de Bahia (Brazil)en_US
dc.title.alternativeEducational practices and rural territories: Subjects and educational practices in the rural schools of the State of Bahia (Brazil)en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License