Exploring GAI integration in English language teaching: Insights from the TPACK model
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
English language teaching TPACK Model generative artificial intelligence Enseñanza del idioma inglés Modelo TPACK Inteligencia Artificial Generativa
Fecha
2025-09-29Referencia bibliográfica
Torres Casierra, L. M., López-Gil, K., & Mayora Pernía, C. A. (2025). Exploring GAI integration in English language teaching: Insights from the TPACK model. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (XIII), 267–284. https://doi.org/10.30827/portalin.viXIII.33609
Resumen
Generative Artificial Intelligence (GAI) tools have had a major impact in English Language Teaching (ELT). Thus, there is a dire need to understand how teachers are using and integrating GAI in different contexts and educational settings. Alongside, the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) model has been widely used to frame teachers' integration of this technology. The current study aimed to describe the knowledge, integration and use of GAI tools from a sample of English teachers from different educational levels in Colombia, a context less frequently studied in this emerging area of knowledge. A quantitative approach was adopted, using a non-experimental, cross-sectional design. A questionnaire based on the TPACK framework was administered to 76 English teachers across three institutional contexts. Findings show greater teacher competence in the domains of technological knowledge and technological content knowledge, but greater challenges in integrating technological knowledge within the pedagogical domain, as well as significant contextual barriers. This result is consistent across educational settings, suggesting the lack of resources and clear policies in all of them. Yet, differing profiles of engagement with GAI were identified through cluster analysis. These profiles might be instrumental in designing professional development programmes and institutional policies. La Inteligencia Artificial Generativa (IAG) ha tenido un gran impacto en la enseñanza del inglés. Por tanto, existe la necesidad de comprender cómo los docentes la están usando e integrando en sus prácticas de aula. Asimismo, el modelo de Conocimiento Tecnológico Pedagógico y de Contenido (TPACK) se ha utilizado ampliamente para enmarcar la integración de esta tecnología por parte de los docentes. Este estudio, con enfoque cuantitativo y diseño no experimental transversal, buscó describir el conocimiento, la integración y el uso de la IAG en una muestra de docentes de diferentes niveles educativos en Colombia, un contexto poco explorado. Se administró un cuestionario basado en el marco TPACK a 76 docentes en tres escenarios educativos. Los hallazgos muestran una mayor competencia docente en los dominios del conocimiento tecnológico y del conocimiento de contenido, pero limitaciones para integrar el conocimiento tecnológico en el ámbito pedagógico, así como importantes barreras contextuales. Este resultado es consistente en todos los niveles educativos, lo que sugiere la falta de recursos y políticas claras en todos ellos. Un análisis de conglomerados permitió identificar diferentes perfiles de participación en IAG. Estos perfiles podrían ser fundamentales para el diseño de programas de desarrollo profesional y políticas institucionales.





