Self-regulation strategies in foreign language virtual exchanges
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Universidad de Granada
Materia
Technology-mediated L2 interactions Self-regulation strategies Virtual exchange Interacciones L2 mediadas por tecnología Estrategias de autorregulación Intercambio virtual
Fecha
2025-09-29Referencia bibliográfica
Mateo-Guillen, C., Del Pozo Beamud, M., & González-Lloret, M. (2025). Self-regulation strategies in foreign language virtual exchanges . Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (XIII), 35–51. https://doi.org/10.30827/portalin.viXIII.33328
Resumen
Despite the growing popularity of virtual exchanges (VEs) for their potential for collaborative work in all areas of education, not much research has been done about their use for the development of self-regulation strategies, which are essential for language learning. To address this gap, this exploratory study investigates which self-regulation strategies higher education students employ when interacting virtually in their L2 with peers from another university. The participants of the study consisted of 45 students from two universities in Spain enrolled in content and language integrated learning courses (CLIL) with similar syllabi. Starting from existing criteria for self-regulation previously proposed for face-to-face communication (Martínez-Adrián et al., 2019), four weeks of interactions of nine groups of students were analysed. The results of the study provide evidence of the potential of VEs to support virtual and task-oriented content and language learning experiences and boost the use of self-regulated strategies in oral communication. In addition, by investigating technology-mediated interactions, it was found that other types of self-regulation not found in face-to-face interaction are present and should be considered in future research. A pesar de la creciente popularidad de los intercambios virtuales por su potencial para el trabajo colaborativo en todas las áreas de la educación, se ha investigado poco sobre su uso para el desarrollo de estrategias de autorregulación, esenciales para el aprendizaje de lenguas. Para abordar esta carencia, este estudio exploratorio investiga qué estrategias de autorregulación emplean los estudiantes de enseñanza superior cuando interactúan virtualmente en su L2 con compañeros de otra universidad. Los participantes de este estudio fueron 45 estudiantes de dos universidades españolas matriculados en cursos de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) con programas de estudios similares. Partiendo de criterios de autorregulación previamente propuestos para la comunicación presencial (Martínez-Adrián et al., 2019), se analizaron cuatro semanas de interacciones realizadas por nueve grupos de estudiantes. Los resultados del estudio aportan evidencias del potencial de los VE para apoyar experiencias virtuales orientadas a tareas de aprendizaje de contenidos y lenguas e impulsar el uso de estrategias de autorregulación en la comunicación oral. Además, al investigar las interacciones mediadas por tecnología, se descubrió que estaban presentes otros tipos de estrategias de autorregulación que no se daban en la interacción cara a cara y que deberían tenerse en cuenta en futuras investigaciones.





