Frankenstein's Creature's Self-Portrait: Transgender Politics in Man Into Woman and The Danish Girl
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Rodríguez Salas, GerardoEditorial
AEDEAN (Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos)
Materia
transgender Man Into Woman The Danish Girl biologism medicalization androgyny third gender Transgénero Medicalización Androginia Tercer género
Fecha
2022-06-29Referencia bibliográfica
Rodríguez-Salas, G. (2022). Frankenstein’s Self-Portrait: Politicizing Transsexualism in The Danish Girl. Atlantis. Journal of the Spanish Association for Anglo-American Studies, 44(1), 74–91. https://doi.org/10.28914/Atlantis-2022-44.1.05
Resumen
This essay aims to contribute to the contemporary transgender debate by using Lili Elbe’s account of her life in Man Into Woman (1933), David Ebershoff’s novel The Danish Girl (2000) and Tom Hooper’s film adaptation of the latter (2015) as case studies. All three narratives explore biologism and medicalization as being closely aligned with the Frankenstein metaphor in terms of the conceptualization of trans bodies. However, this essay contends that Ebershoff’s novel, although tending towards the much-criticized allegorization of such bodies as the exceptional locus of gender trouble, engages in a subtly political enterprise where an androgynous and liberating third space is made available to transgender identities. El presente estudio se suma al debate actual en estudios de transgeneridad tomando como
casos de estudio el relato autobiográfico de Lili Elbe en Man Into Woman (1933), la novela
The Danish Girl (2000) de David Ebershoff y la adaptación cinematográfica de esta última de
Tom Hooper (2015). Si bien los tres exploran la relación entre biologismo y medicalización
a través de la metáfora de la criatura de Frankenstein en la conceptualización de los cuerpos
trans, este estudio pretende argumentar que la novela de Ebershoff, aunque tiende a alegorizar dichos cuerpos como ejemplos excepcionales de la problematización del género,
se adentra en una sutil discusión política que ofrece a las identidades transgénero un tercer
espacio andrógino y liberador.





