The word Machu Picchu makes me very uncomfortable: Racialized Latinidades in Spanish Higher Education Institutions
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad Pontificia de Comillas
Materia
Racism Racialization Identity Racismo Racialización Identidad
Fecha
2025-05Referencia bibliográfica
Reyes-Santos, A., & García-Castro, A. (2024). “The word ‘Machu Picchu’ makes me very uncomfortable”: Racialized Latinidades in Spanish higher education institutions. Migraciones, (58), 1–25. DOI:10.14422/mig.21975.008
Resumen
The paper examines the racialization processes experienced by a group of university students
identified as Latin American, Latino, and/or Afro-Latin American in Spain. Through ethnographic work conducted in higher education spaces, the research identifies three coping strategies for dealing with racialization experiences. The first occurs when participants are aware of
these processes and the resulting racism, recognizing that it goes beyond phenotype (especially
in bureaucratic processes and in relation with gender). The second strategy involves minimizing these racialization processes by labeling them as misunderstandings. The third strategy entails adopting resistance strategies to confront these processes, either by forming ethnoracial
and/or religious communities or by actively engaging in anti-racist groups. In the conclusion,
the article reflects on the persistence of colonial imaginaries about Latinidad present in the
racialization processes experienced, interrelating them with the coping strategies present in
the testimonies and connecting them with our concept of situational global racial formation. El artículo estudia los procesos de racialización que experimenta un grupo de estudiantes universitarios identificados como latinoamericanos, latinos o afrolatinoamericanos en España. A través de una etnografía en espacios de educación superior, la investigación identifica tres estrategias de afrontamiento de las experiencias de racialización. La primera, acontece cuando los participantes son conscientes de dichos procesos y del racismo adyacente, e identifican que ello sucede
más allá del fenotipo (especialmente en los procesos burocráticos y relacionados con el género). La
segunda, consiste en minimizar dichos procesos de racialización, llamándolos malentendidos.
Y la tercera, implica posicionamientos de resistencia para afrontarlos, formando comunidades
etnoraciales o religiosas o implicándose activamente en grupos antirracistas. En la conclusión,
se reflexiona en torno a la persistencia de imaginarios coloniales sobre la latinidad presentes en
los procesos de racialización, su interrelación con las estrategias detectadas para afrontarlos y su
conexión con la formación racial global situacional.





