Route Choice of Spanish Adolescent Walking Commuters: A Comparison of Actual and Shortest Routes to School
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Díaz-Carrasco, Iris; Chillón Garzón, Palma; Campos Garzón, Pablo; Molina García, Javier; Campos Sánchez, Francisco SergioEditorial
MDPI
Materia
transport trip built environment GIS active commuting Spain city urban entorno urbano desplazamiento activo 
Fecha
2025-09-06Referencia bibliográfica
Díaz-Carrasco, I.; Chillón,  P.; Campos-Garzón, P.; Molina-García,  J.; Campos-Sánchez, S. Route Choice of  Spanish Adolescent Walking  Commuters: A Comparison of Actual  and Shortest Routes to School. Land  2025, 14, 1821. https://doi.org/10.3390/land14091821
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EU FEDER B-CTS-160-UGR20; MICIU/AEI/10.13039/501100011033/PTA2023-023892-IResumen
A growing body of scientific literature emphasizes the role of the built environment in shaping commuting behavior among adolescents. However, the comparison of the built environment on adolescents’ route choice remains underexplored. A total of 317 Spanish adolescents participated in the study, of whom 67 adolescents provided a valid GPS-identified walking route between home and school (54.5% girls; mean age = 14.4 ± 0.7 years). Built environment variables—including residential density, number of intersections, land use mix, number of services, number of visible services from the route, street width, walkability, park area, elevation gain, elevation loss, and topographic cost—were measured using 3.28.8 QGIS software. A paired-sample analysis was performed using the Wilcoxon signed-rank test and the sign test to compare the actual route with the shortest available route. The results showed a deviation of 63.96%. Comparisons between the actual routes and the shortest ones revealed a statistically significant difference in the number of intersections (p = 0.009) and topography cost (p = 0.050). Likewise, a significant trend was found with the residential density (p = 0.080). These findings suggest that in this case study, the built environment plays an important role in adolescents’ decision-making when choosing routes for commuting to school. Some urban planning and design recommendations were given to address the results from a school built-environment-oriented approach. Un número cada vez mayor de investigaciones científicas pone de relieve la influencia del entorno el papel del entorno construido en la configuración del comportamiento de desplazamiento entre los adolescentes. Sin embargo, la comparación del entorno construido en la elección de ruta de los adolescentes sigue siendo poco explorada. Un total de 317 adolescentes españoles participaron en el estudio, de los cuales 67 adolescentes proporcionaron una ruta a pie válida identificada por GPS entre el hogar y la escuela (54,5% niñas; edad media = 14,4 ± 0,7 años). Las variables del entorno construido, incluyendo la densidad residencial, el número de intersecciones, la combinación de usos del suelo, el número de servicios, el número de servicios visibles desde la ruta, el ancho de la calle, la transitabilidad, el área del parque, la ganancia de elevación, la pérdida de elevación y el costo topográfico, se midieron utilizando el software 3.28.8 QGIS. Se realizó un análisis de muestras pareadas utilizando la prueba de rangos con signo de Wilcoxon y la prueba de signos para comparar la ruta real con la ruta más corta disponible. Los resultados mostraron una desviación del 63,96%. Las comparaciones entre las rutas reales y las más cortas revelaron una diferencia estadísticamente significativa en el número de intersecciones (p = 0,009) y el costo topográfico (p = 0,050). Asimismo, se observó una tendencia significativa en la densidad residencial (p = 0,080). Estos hallazgos sugieren que, en este estudio de caso, el entorno construido desempeña un papel importante en la toma de decisiones de los adolescentes al elegir rutas para ir a la escuela. Se formularon algunas recomendaciones de planificación y diseño urbano para abordar los resultados desde un enfoque orientado al entorno construido escolar. 





